пʼятниця, 7 березня 2025 р.

Трамп та суднобудування



Трамп зробив кілька політичних заяв під час виступу у парламенті США, зокрема про те, що він має намір підписати указ про відновлення американського суднобудування та що він хоче, щоб Конгрес скасував закон 2022 року про CHIPS, який передбачає 56 мільярдів доларів субсидій для розвитку внутрішнього виробництва напівпровідників. 
Ми як ресурс зі столиці кораблебудування України, не могли залишити поза увагою цей "пас" президента США. 
Є проєкт наказу, розглянутий The Wall Street Journal, він «включає 18 заходів, починаючи від підвищення доходів від зборів на побудовані Китаєм кораблі, що заходять у США, до створення нового офісу в Раді національної безпеки для зміцнення внутрішнього морського сектора». 
Тепер близько 30% світових контейнеровозів і близько 70% нових замовлених суден такого класу виробляються у Китаї. А от більшість операторів контейнерного флоту, той самий Maersk (Данія) - європейці. Якісь радники порадили Трампу ті контейнеровози новими тарифами "обкласти". Ну-ну... Колись підприємець Дональд обурювався чому мармур з Греції вартував як "золото". Американці можуть відчути подорожчання всього що продається у США, як, наприклад канадське пиво.
Суднобудування у Сполучених штатах тепер, окрім військового, займає скромне місце. Військові верфі зосереджені на східному узбережжі країни. Стара галузь "підсилювальна" для сталеплавильної, тепер не може слугувати економічним генератором прибутків, бо сама відповідно вимагає великі інвестиції. Хто візьметься інвестувати у "підйом" американського суднобудування? Після того, як величезне вливання капіталу зроблено в модернізацію корабелень у Південній Кореї. А є ще В'єтнам, Сінгапур, Японія, Норвегія. Ті, хто тримає капітали не бажають щоб на ринку підвищувалась конкуренція.
До речі, той факт, що в US NAVY несе службу як судна доставляння військ контейнеровози побудовані у Миколаєві, красномовне свідчення. Ми писали про цей корабель, коли він у КБ Чорноморсуднопроєкт "проглядався" як ветролетоносец-десантовоз. Але тепер у місті майже не залишилось корабельних майстрів. Чи пішли на війну, чи поїхали по світу працювати.
Ті самі корейці поширюють світом піарні матеріали, як вигідно американському флоту не "гнати" авіаносці з Тихого океану до США, а обслуговувати/ремонтувати їх на півострові. Лондонські інвестори - хвилюються, окупність - тільки мариться.


І тут Трамп! Як чорт з табакерки...Дуже схоже на пострадянських очільників України, які всі "висловлювались" за "підйом" галузі суднобудування, як гіперінтеграційної... І що?
А нічого, так само як й американська версія - схожа на популізм для "галочки".
Торгове судноплавство, давно є агрегатором не металургів, а торгівлі. Тому, розподіл тоннажів, та класів суден по морях океанів залежить не від недолугих політиканів, а від операторів логістичного та рітейл бізнесу. Як й політика замовлень нових суден. У військовому флоті - держави організують замовлення. Діставшись Білого дому Трамп мріє "розподіляти" замовлення на нові авіаносці. 11 у військовому флоті США на бойовому чергуванні, один ще будується. Більше одного в замовленні не згадується. Окей, є підводні човни, які варто добудувати, щоб остаточно домінувати в Арктиці. У флоту армії КНР - 3 авіаносні крейсери, по "мотивах" Адмірала Кузнецова.
Британія будує аж 2.
Не проглядається, як ринковими засобами без субсидій адміністрація 47-го президента майже "вмерлу" галузь суднобудування зможе відновити. Їм би дефіцит на яйця вгамувати, для тренування! А сучасний бойовий флот варто будувати у країні, яка стала лідером у застосуванні безекіпажних бойових засобів у світі й "загнала під шконку" ЧФ.
В.Головченко.


Немає коментарів: