По Україні, попри війну прокотилась хвиля створення стратегічних планів. Десь вони створювались на основі чітких методичних рекомендацій місцевими гуру економіки. Десь - повна імітація процесів, точніше компіляція в знайомих. Десь - згадали, який "пречудовий" був стратегічний план у Львова в 2008 році...
З групою громадських активістів я опинився на зібранні в Одесі, де тільки "підходять" до міського стратегічного плану. Обласний вже презентують, хоча розраховано його лише на пару років, щоб надалі вийти на синхронні з ЄС терміни планування (з 2027).
Згадав як на початку 2018-го року ми з колегами зробили огляд стратегічних планів 3-х громад Одеської, Миколаївської та Херсонської областей. Хотілось би розуміти: на скільки виконані ці плани?Але в нас не дуже люблять робити звіти, особливо, коли % виконання незначний. А ще, міцно вкорінено в нашому краї запозичення чужих напрацювань. Навіть громадський проєкт був "порівняти" нашу обласну "Стратегію розвитку Миколаївщині 2020" й Київської області. Тоді у 2016-м році виявилось - дуже схожі... І це дуже погано! Бо навіть клімат тепер в нас геть не однаковий...кормів природних для тварин стало ще менше, нащо розвивати випасне тваринництво?!
Від спроможностей стратегії варто складати - радять експерти! А не навпаки, зробимо їх...І не треба називати словом "стратегія" - банальний поточний план, наприклад розвитку освіти в громаді.
Для того, щоб плани не були знецінені, їх складання дійсно важливо узгодити з наявними кадрами та громадськими активістами. Бо коли люди не розуміють й блокують мітингами завтрашній розвиток, то знову буде згаяний час. Депутати захочуть під свої каденції мати плани, але стратегії за 4-5 років лише "розкриваються", але точно не втілюються, тому стратегічні плани мають більший термін.
Ну й роль голови у просуванні стратегії має бути дієвою, а не декоративною.
Хоча всі наші плани тепер корегує війна й воєнний стан, але деякі реперні точки мають працювати. Наприклад: зменшення використання викопних ресурсів енергії на користь альтернативних. Комунальні підприємства, мають приклади показувати іншим господарським одиницям в цьому.
Ну й не забуваємо про молодь та їх проблеми, поки всі не поїхали до Львова...Точки росту завтра будуть саме молоді люди створювати, а не міфічні містоформувальні підприємства. То в центрі всіх планів громади має бути - людина!
Управління публічними інвестиціями в державі змінюється. Бюджет варто вкрай ощадливо використовувати, а не будувати нові паркани навколо шкіл, які завтра будуть зачинені, бо немає учнів. Все майно громади має заробляти, а не бути приводом постійних ремонтів та перекладання бруківки.
Громади в краї різні, їх очікує різне майбутнє. Ті, хто для найбільш підприємливих підприємців зможуть організувати найбільш привабливі умови - виграють цивілізаційне змагання. Згадайте, як за допомогою конкуренції знищено дефіцит, який ще 40 років тому був панівним, наприклад парфумерії, чи білизни, алкоголю чи електроніки побутової...
Стратегії мають конкурентні переваги планувати, а не блефувати.
В.Головченко,
автор декількох стратегій територій й кластерів.
Немає коментарів: