У столичній книгарні "Сенс", яку відкрив миколаївець днями відбулась презентація книги з вельми промовистою назвою: "Безконтрольні: що треба знати про бізнес-процеси?".
Вітчизняна авторка з бізнес-консалтингу - Наталя Заверуха, зібрала власні спостереження, думки та випадки у книжку з легким описом формування процесів у бізнесі. Сама авторка пише що залюбки проміняла IT-сектор на консалтинг у пошуках більш впорядкованого бізнесу, а тепер систематизувала власні нотатки. Слухачів на цій презентації було в рази менше, ніж на паралельній в тому самому магазині на Хрещатику, де авторка белетристичного твору пояснювала як все вигадала за головну героїню. Десь так й у нашому житті?! Ілюзії застилають грубий прагматизм.
Пані Наталя пояснювала всім хто зібрався на її презентацію, переважно підприємцям середнього віку, чому без процесів не можна вести справи. Дуже промовисто аргументувала. Автор поставив запитання: де більше вже є "поставлених" процесів у виробництві чи послугах?
Отримав цілком об'єктивну відповідь, що корелювала з моїми спостереженнями під час консультування вітчизняних підприємців останні 25 років. Саме у галузях, де більше інженерної думки - в виробництві все відбувається за процесами. В когось вони описані, в якихось бізнес-юнітах - відцифровані, стандартизовані. Конвеєр вимагає...
Авторка ж "Безконтрольних" наводила багато прикладів з царини креативного бізнесу, де не так очевидні потреби у схемах. Ба більше, творчі бізнеси, яким є, наприклад, медіа - майже не можливо все "укласти" в процесну схему.
А й не треба!
Це моя думка, бо авторка книжки дещо романтично вважає, що всі процеси у будь-якому бізнесі варто описати й вимагати надалі прискіпливого виконання. Тим самим бізнес - стає рутиною виконання схем!
Я зовсім не згоден з Наталею, не, тому що вдвічі більше (по часу) у вітчизняному бізнесі а, тому що вважаю що у підприємливому веденню справи, малому бізнесі якщо бажаєте, саме творчість та нешаблонність є запорукою успіху!
В індустріальному, механістичному або конвеєрному бізнесі варто мати описані процедури, процеси, як у тому самому МакДональдз. А якщо в вас кав'ярня, чи майстерня - ключовий фактор - персонал. Спілкування та комунікації, а їх завчити - видати себе. Схеми в малому бізнесі зазвичай дають збій, бо роль виконавця - величезна. Це як мариво про "свічний заводик". Перевірив неодноразово. Як тільки ви замість себе залишаєте на обслуговуванні іншу людину, все може піти по-іншому. І це не погано, чи добре, це факт! Тому цінність приватного підприємництва саме в імпровізації.
Цифрові сервіси можуть допомогти приватнику автоматизувати нудні бюрократичні процедури, але підмінити - ні!
Тому вважаю, що розповіді, навіть друкованим словом підприємцям про "чарівні процеси", як замінник власної участі - небезпечні. Процеси, особливо їх опис в бізнесі потрібні, але більше бюрократії: економістам, фінансистам, HR та бухгалтерам. Для складання планів, звітів. А коли ви самі за всі ці операції відповідальні, на бюрократію немає часу. Тому я скептик щодо думки, яку авторка також поширює в книжці, що "процеси - підґрунтя для інновацій"(стор. 43).
Творча свобода - ось що значно відрізняє підприємця від найманця в бізнесі. Тому якщо ви задоволення в бізнес-практиках шукаєте, ласкаво прошу до приватної справи. Ні на кого нічого не можна "повісити"/передоручити.
Складно?
А як же...бізнесмени з позаминулого сторіччя для того й всю бюрократію почали застосовувати, щоб відповідальність "підстрахувати". А відчуття польоту залишається лише в підприємницькому бізнесі. Ну й творчого руйнування старих правил та схем.
В.Головченко.
Немає коментарів: