Румунія щойно увійшла в історію ЄС , скасувавши президентські вибори — складне рішення, глибоко пов’язане з впливом соціальних мереж на демократію.
6 грудня 2024 року Конституційний суд Румунії скасував вибори президента країни за два дні до другого туру голосування. Фактично величезна діаспора країни вже почала голосувати. Причина? Звинувачення в російському втручанні підвищують присутність у TikTok незалежного кандидата-націоналіста Келіна Георгеску – суперника, який переважно ігнорувався опитуваннями, основними політиками та ЗМІ, доки він не завершив перший тур на першій позиції.
Крім людей, які голосували за нього, здавалося, що більшість румунів не знала, хто ця людина: Келін Джорджеску раптово став темою, яку шукали найбільше в історії румунської Вікіпедії.
Як це могло статися?
Келін Георгеску набрав понад два мільйони голосів у першому турі виборів, незважаючи на те, що він був одним із найнижчих у всіх передвиборчих опитуваннях.
Від невідомості до вірусності
За кілька днів до першого туру виборів румунські впливові особи — багато з яких раніше не були задіяні в політиці — почали опосередковано просувати Келіна Джорджеску, часто не усвідомлюючи цього.
Вони ніколи не згадували Келіна Георгеску по імені, але використовували хештег #echilibrusiverticalitate («баланс і вертикальність»), який став пов’язувати з ним.
У їхніх відео TikTok описувалися якості, які вони хотіли б мати від президента — володіння кількома мовами, демонстрація патріотизму вчинками та уникнення корупції — представлені як нейтральні риси.
Багато дописів не були позначені як платна реклама . Відповідно до Закону ЄС про цифрові послуги (DSA), уся політична реклама має бути чітко розкрита, із прозорими джерелами та фінансуванням. Однак, здавалося б, нейтральний бриф, який використовували інфлюенсери, обійшов ці правила.
Ця кампанія заклала основу для просування Джорджеску, оскільки багато акаунтів почали згадувати його ім’я в коментарях до цих відео. До першого туру виборів відео з хештегом зібрали 2,4 мільйона переглядів.
Трафік Джорджеску в TikTok зріс до 150 мільйонів переглядів , причому основна частина цього зростання відбулася лише за два місяці до виборів . Тільки за останній тиждень перед першим туром його контент зібрав 52 мільйони переглядів.
Аналітики соціальних мереж ExpertForum швидко помітили щось підозріле. Схема руху була незвичною. За два місяці до першого раунду Келін Джорджеску мав відносно небагато підписників. Більшість залучень прийшла з одного хештегу #călingeorgescu, який рідко трапляється без платної реклами. Як правило, облікові записи генерують трафік за допомогою кількох хештегів.
Слідом за грошима
Ще підозріліше? Незважаючи на масштабну кампанію в соціальних мережах, Джорджеску офіційно оголосив про нульові витрати на кампанію .
І це частково правда: неоплачувані прихильники підтримали кампанію Джорджеску, поділившись контентом в Інтернеті. Один волонтерський канал Telegram під назвою « Пропагатор » поділився понад 1800 одиницями вмісту кампанії та активно організовував зусилля, щоб розширити його та створити новий матеріал для інших платформ соціальних мереж.
Але впливовим особам явно платили. Вони просто не знали, звідки гроші.
Вони зареєструвалися для участі в кампанії #echilibrusiverticalitate через сторонню платформу для залучення мікроінфлюенсерів під назвою FameUp , яка не розкриває джерело коштів. Кампанія була внесена до списку під назвою «Фундамент» без додаткових подробиць, і в переліку впливові особи не виражали політичних уподобань у своїх відео.
Розсекречені документи вказують на Росію як джерело раптової популярності Джорджеску в Інтернеті.
4 грудня Рада безпеки Румунії виявила, що країна була об’єктом «агресивних гібридних дій Росії». Операція нібито передбачала створення близько 25 000 підроблених облікових записів TikTok для підвищення популярності Джорджеску. Близько 800 із цих акаунтів майже нічого не публікували до 11 листопада, коли «вся мережа була активована на повну потужність».
У звіті Ради безпеки проведено паралелі з подібними кампаніями #echilibrusiverticalitate, які Росія проводила раніше, зокрема з тією під назвою «Брат за брата» в Україні безпосередньо перед російським вторгненням. Схема кампанії була ідентичною: маніпулювати мікроінфлюенсерами, щоб поширити повідомлення.
Але тут історія набуває іншого повороту.
Розслідування Snoop.ro показало, що Національна ліберальна партія (PNL) – частина правлячої коаліції разом із Соціал-демократичною партією (PSD) – фактично оплатила кампанію TikTok на користь Георгеску через зовнішню фірму Kensington Communication.
Однак Кенсінгтон заявив, що кампанію, яка була розроблена для підтримки PNL, було викрадено. За словами фірми, наприклад, оригінальний хештег був #echilibrusiseriozitate (врівноваженість і серйозність), але в якийсь момент його змінили на #echilibrusiverticalitate.
PNL заперечує надання будь-якої підтримки Георгеску. Однак у цей виборчий сезон основні партії підтримують ультраправих кандидатів, щоб покращити їхні шанси. Раніше цього місяця лідер PSD Марсель Чолаку визнав у відео TikTok, що партія «спрямувала» голоси Джорджу Сіміону, лідеру ультраправого Альянсу за об’єднання румунів (AUR), прагнучи отримати у другому турі матч на користь Чолаку.
Відповідь ЄС
Європейський Союз зосереджує свою відповідь на відповідальності платформи для запобігання неправомірному використанню її політичними кандидатами та іноземними акторами.
Після скасованих виборів у Румунії Європейська комісія розпочала провадження проти TikTok за те, що він не пом’якшив належним чином «системні ризики, пов’язані з чесністю виборів».
Простіше кажучи, ЄС вважає, що TikTok не вжив необхідних заходів для запобігання іноземному втручанню та маніпулюванню виборцями через свій алгоритм . Вони також звинувачують платформу в неправильному поводженні з політичною рекламою.
Після першого туру виборів у Румунії Європейська комісія відповідно до Закону про цифрові послуги (DSA) зобов’язала TikTok зберігати всі дані про свою систему рекомендацій , про те, як вона справляється з ризиками маніпулювання та будь-яке зловживання її системою монетизації в політичних цілях під час виборів до ЄС.
Цей наказ діє до 31 березня 2025 року, включаючи такі вибори:
Румунія: парламентські вибори 1 грудня 2024 року
Ірландія: парламентські вибори 29 листопада 2024 року
Хорватія: президентські вибори 29 грудня 2024 року та 12 січня 2025 року
Німеччина: загальні вибори 23 лютого 2025 року
У ЄС вже було відкрито справу проти TikTok щодо регулювання реклами.
У квітні 2023 року TikTok було класифіковано як «дуже велика онлайн-платформа» (VLOP) відповідно до Закону про цифрові послуги (DSA) після того, як було повідомлено про 135,9 мільйона активних користувачів щомісяця в ЄС. Ця класифікація вимагає, щоб TikTok дотримувався певних правил , як-от прозорість системи рекомендацій, модерації вмісту та реклами.
У лютому 2024 року ЄС звинуватив TikTok у непрозорості свого алгоритму та створенні «надійного репозиторію з можливістю пошуку для реклами, представленої в TikTok».
Відповідно до статті 30 DSA, платформи повинні мати базу даних ключової інформації про рекламу, що відображається на платформі, таку як:
особу рекламодавця,
період відображення,
критерії орієнтації на аудиторію
і загальна охоплена аудиторія.
Це пов’язано з румунським досвідом – маючи всі ці дані, безумовно, було б легше та зрозуміліше розкрити причини, що стоять за сплеском Келіна Георгеску.
Переосмислення цифрової демократії
У той час як румунський випадок виявляє критичну вразливість наших демократичних систем через вплив соціальних медіа, він також висвітлює глибші інституційні проблеми.
Замість того, щоб переслідувати лише підзвітність платформи — стратегія, якій перешкоджає опір гігантів соціальних медіа регулюванню (див. нещодавнє рішення Meta скасувати перевірку фактів і припинити заборону поляризуючих політичних публікацій), — ми також повинні розвинути стійкість суспільства проти дезінформації.
Особливо вразлива Румунія: у 2022 році вона посідала передостаннє місце за медіаграмотністю в ЄС і 29 місце з 38 за довірою до традиційних ЗМІ.
Цей випадок є не просто попередженням, а чітким закликом до серйозних змін у тому, як ми захищаємо демократію в епоху цифрових техно
Немає коментарів: