неділя, 22 грудня 2024 р.

Загарбники відвантажують зерно Ємену з окупованого Криму


Ця стаття є результатом спільного розслідування Bellingcat і Lloyd's List. 

Україна заявила, що «обурена» після того, як судно під російським прапором вдруге за кілька місяців таємно експортувало зерно з порту, який перебуває під санкціями Заходу в окупованому Криму, до Ємену, контрольованого хуситами.

Те, що Україна описує як «крадіжка зерна» через окуповані порти та території, стало звичним явищем з початку повного вторгнення Росії, коли десятки кораблів перевозять зерно з окупованих портів до Сирії, Ірану та інших місць.

Україна давно виступає за те, щоб порти відхиляли такі вантажі, якщо вони знають про їх походження, і каже, що порушила це питання перед Міжнародною морською організацією.

У цьому випадку судно Zafar (IMO: 9720263) завантажило зерно в порту Севастополя на початку жовтня та прибуло в Саліф (також відомий як Ас-Саліф) в Ємені в середині листопада. Він пришвартувався в Джибуті за кілька днів до подорожі до Саліфа.

Усі судна, які привозять товари в порти, контрольовані хуситами, зобов’язані зупинятися в Джибуті для перевірки Механізмом перевірки та інспекції ООН (UNVIM) для Ємену.

UNVIM не відповів на запити щодо коментарів щодо того, чи перевіряли Зафара під час перебування в Джібуті. Також цього не зробив Управління ООН з координації гуманітарних питань (UN OCHA), яке є координаційним центром секретаріату ООН для UNVIM.

Однак супутникові зображення та дані відстеження суден показали, що Зафар перебував у доку в Джібуті на початку листопада після очікування на якірній стоянці протягом кількох днів.
Ліворуч: дані AIS показують Зафар у Джибуті 3 листопада. Супутникове зображення показує судно в тому ж положенні, що й сигнал AIS, що відповідає характеристикам і вимірюванням Зафара. Зображення зліва, кредит: Lloyd's List Intelligence. Зображення праворуч, кредит: Planet Labs PBC.

Навіть якби Зафар був дозволений UNVIM, він не міг би діяти лише тому, що справжнім портом походження був окупований Крим. Роль і мандат UNVIM полягає в тому, щоб сприяти переміщенню комерційних товарів до єменських портів, які не контролюються урядом, а також сприяти дотриманню ембарго ООН на постачання зброї.

Також можливо, що Зафар не міг би відкрити UNVIM про те, звідки він відплив. Той факт, що він приховував свою присутність у Севастополі, вимкнувши свою автоматизовану систему ідентифікації (АІС), і був відомий лише тому, що був помічений на супутникових знімках, свідчить про те, що це могло бути й не так. Йому довелося надати коносамент і дозвіл із вантажного порту, хоча неможливо дізнатися, що було зазначено в цих формах без доступу до суднової документації. Кінцевий власник Zafar невідомий, але менеджер судна не відповів на запити про коментарі.

Такий сценарій усе ще викликає питання в ООН і UNVIM.


Раніше цього року Зафар здійснив ідентичну поїздку, про що тоді повідомляли Bellingcat і Lloyd's List. Тоді експерти повідомили Lloyd's List і Bellingcat, що поставки зерна з окупованого Севастополя, які були схвалені UNVIM, навіть якщо всі деталі були неясні та виходили за межі її мандату, створили незручну ситуацію для ООН, оскільки більшість країн-членів неодноразово голосували проти вторгнення Росії. свого сусіда.

Генеральна Асамблея ООН прийняла ряд резолюцій проти вторгнення Росії в Крим і східну Україну ще в 2014 році. Вона також вимагала від Росії вивести всі військові сили з території України після її повномасштабного вторгнення в Україну в 2022 році. Але на відміну від деяких Резолюції Ради Безпеки, в яких засідає Росія і має право вето, голосування Генеральної Асамблеї не є юридично обов’язковими .

Севастопольський порт зараз перебуває під санкціями Сполучених Штатів і Великої Британії , а термінал, до якого Зафар пришвартувався в Севастополі, знаходиться під санкціями Європейського Союзу .

Важливо, однак, що немає санкцій ООН щодо Севастопольського порту чи Росії


Речник Міністерства закордонних справ України (МЗС) заявив, що "обурений" тим, що Зафар приплив до Ємену з Криму, хоча не коментував роль UNVIM. Речник додав, що Україна «продовжує докладати всіх зусиль для викриття систематичного та масового розкрадання Росією українського зерна, а також його незаконного переміщення через тимчасово окуповані території України та протиправну діяльність у наших закритих морських портах».

Ні уряд Росії, ні МЗС не відповіли на запити про коментарі.

Як і у випадку з попередніми поставками, також не було зрозуміло, де саме було зібрано зерно, яке перевозив Зафар до Ємену. Однак деякі фермери на окупованому сході України раніше звинувачували російські війська у розкраданні зерна, яке згодом було експортовано.

Ємен – одна з найбідніших країн світу. Десятилітня громадянська війна між міжнародно визнаним урядом, який підтримує Саудівська Аравія, та силами хуситів, яких підтримує Іран, призвела до тисяч смертей і гуманітарної кризи. Управління Верховного комісара ООН у справах біженців стверджує, що мільйони людей були переміщені та існує ризик масового голоду.

Листопадовий вантаж зерна, який перевозив Зафар, прибув за кілька днів до того, як міжнародні ЗМІ повідомили, що найманці з Ємену воюють на передовій у війні Росії в Україні.

The Financial Times детально описує, як сотні єменців змушені воювати за Росію, причому деякі кажуть, що їх обманом змусили приїхати до Росії, перш ніж відправити на лінію фронту проти їхньої волі.

Хоча немає ніяких доказів будь-якого зв’язку між поставками та повідомленнями про те, що єменці використовуються як бойовики, Financial Times повідомила, що американські дипломати вважають, що Росія намагалася вивчити контакти з хуситами. Однак речник Пентагону генерал-майор Пет Райдер заявив журналістам наприкінці листопада , що США не помітили жодної «значної» допомоги чи внесків з боку хуситів для впливу на війну в Україні.

Державний департамент США не відповів на конкретні запитання щодо Зафара, коли Bellingcat звернувся за коментарем, але висловив важливість ролі UNVIM у сприянні переміщенню товарів, окремо описавши крадіжку Росією українського зерна як «жалюгідну».

Як ми стежили за Зафаром


Зафар, 180-метровий балкер, був зафіксований на супутникових знімках під час завантаження зерна в порту Севастополя 6 жовтня. Його транспондер автоматизованої системи ідентифікації (AIS) був вимкнений, маскуючи його місцезнаходження від морських спостерігачів і даних морського відстеження. сайти.

Навмисне вимкнення AIS зазвичай вважається оманливою практикою судноплавства, якщо судно не знаходиться в небезпеці.
Зафар на фото в порту Севастополя 6 жовтня 2024 року. Credit Planet Labs PBC.

Zafar вимкнув свою AIS 28 вересня, причому востаннє його зареєстроване місце розташування знаходилося на південь від Керченської протоки між Кримом і Росією. Потім він відвідав Севастополь, де його було зображено на супутникових знімках під час завантаження зерна перед тим, як знову ввімкнути AIS 9 жовтня.

За даними AIS, корабель був зображений, коли він проходив через протоку Босфор 14 жовтня, а потім прямував через Суецький канал і прямував до Джибуті.
Зліва: балкер Zafar проходить через протоку Босфор 14 жовтня 2024 року (Авторство зображення: Yöruk Işık ). Справа: Зафар зображений у порту Севастополя 28 вересня (Credit Planet Labs PBC). Можна побачити ідентифікаційні елементи, зокрема чотири крани кремового кольору (червоні коробки) і вивіски на кораблі (сині стрілки).

Після виходу з Джибуті він відплив до Саліфа на заході Ємену, де супутникові зображення показали, що судно розвантажували 13 листопада. AIS показала судно в порту одночасно.
Зафар зображений у Саліфі 13 листопада 2024 року. Авторство зображення: Planet Labs PBC.


Вийшовши з Саліфа 18 листопада, Зафар повернувся через Суецький канал, протоку Босфор і знову у Чорне море.
Зафар зображений на півночі через протоку Босфор 29 листопада. Авторство зображення: Yöruk Işık

Зафар зображений на півночі через протоку Босфор 29 листопада. Авторство зображення: Yöruk Işık

Згідно з даними AIS, на момент написання статті Зафар став на якір у Керченській протоці, водоймі між Росією та окупованим Кримом.

Це було те саме місце, де він востаннє зник з AIS перед тим, як його зафіксували супутникові знімки під час завантаження зерна в порту Севастополь.

Юрі ван дер Вайде та Еоган Макгуайр 

Bellingcat є некомерційною організацією, і здатність виконувати нашу роботу залежить від люб’язної підтримки окремих донорів. Якщо ви хочете підтримати нашу роботу, ви можете зробити це тут . Ви також можете підписатися на наш канал Patreon тут . Підпишіться на нашу розсилку та слідкуйте за нами на Bluesky тут , X тут і Mastodon тут .


Немає коментарів: