Заклади освіти в громадах розпочали новий навчальний рік. Час забезпечити стабільне електропостачання. У цьому можуть знадобитися сонячні електростанції (СЕС) – вони підвищать енергетичну безпеку, не вимагають постійного обслуговування, дають змогу економити кошти на платі за електроенергію та можуть стати частиною освітнього процесу.
Чому навчальному закладу варто встановити СЕС?
Для енергетичної безпеки навчальних закладів
Вимкнення електроенергії можуть зумовити перерву у навчанні. СЕС із акумуляторами забезпечуватимуть стабільніше живлення закладів освіти, а тому вчителі та викладачі матимуть доступ до інтернету, зможуть певний час живити необхідне для навчання обладнання. Завдяки СЕС навчальні заклади стають менш залежними від централізованих джерел енергії, що особливо важливо у віддалених районах або за умов надзвичайних ситуацій.
Робота гібридної чи автономної СЕС з акумуляторами дозволить живити газові чи твердопаливні котли, що без електрики не можуть працювати. Акумулятори забезпечать безперебійне опалення будівлі під час відсутності електропостачання із загальної мережі. Наголошуємо, що на етапі проєктування СЕС потрібно розробити якісне технічне рішення.
Для економії бюджетних коштів
Суттєва перевага роботи СЕС – економія коштів на платі за комунальні послуги. До прикладу, потужності 30 кВт вистачає, щоб виробити сумарно 30 000 кВт*год електрики на рік. На дахах навчальних корпусів Хмельницького національного університету змонтовано вісім сонячних електростанцій загальною потужністю 350 кВт, які можуть заощаджувати більше ніж 4 мільйони гривень на рік.
Встановлена гібридна СЕС в Ірпінському ліцеї №1, потужністю 25,6 кВт, економить більше за 50 тисяч гривень н рік. А завдяки акумуляторам, ємністю 40 кВт*год, ліцей може працювати автономно до 4 годин.
Заклади зі встановленими СЕС можуть використовувати “механізм самовиробництва”. Завдяки йому вдається віддавати надлишок електроенергії в загальну мережу й отримувати кошти, що зараховують на спеціальний рахунок. Використовувати їх можна, коли СЕС не покриватиме всіх потреб і заклад використовуватиме електроенергію з мережі. Тобто завдяки “механізму самовиробництва” заклад компенсуватиме її вартість.
Для навчального процесу
СЕС можуть стати не лише джерелом енергії, але й навчальним інструментом. Їхня робота підвищить екологічну свідомість учнів та студентів, сприятиме формуванню сталих природоохоронних цінностей. Учасники освітнього процесу долучатимуться до дослідництва, отримуватимуть практичні знання та навички, що важливі для професійного розвитку у галузі відновлюваної енергетики.
До прикладу, у Львівській політехніці створили спеціалізовану лабораторію на базі СЕС, де студенти вивчають роботу сучасних енергетичних систем, монтаж та введення їх в експлуатацію.
Подібний проєкт втілили у Хмельницькому у межах грантового конкурсу Екоклубу та Екодії, що фінансує Європейський Союз. ГО «Хмельницький енергетичний кластер» разом із Вищим професійним училищем (ВПУ) №25 створили центр підготовки спеціалістів-монтажників сонячних електростанцій. Для цього на даху училища встановили СЕС, потужністю 5 кВт. Вона частково покриватиме потреби закладу в енергоспоживанні. У майбутньому студенти ВПУ вперше в Україні зможуть отримати кваліфікацію “монтажника сонячних електростанцій”.
Що робити з надлишком електроенергії
Зазвичай СЕС виробляють найбільше електроенергії у літні місяці, коли сонячна активність найвища. Тобто, коли навчальний процес завершено. Тому подаємо кілька варіантів, що робити з надлишком виробленої електроенергії.
– Використати “механізм самовиробництва ”. Якщо система під’єднана до загальної електричної мережі, навчальний заклад можете продавати надлишок електроенергії постачальнику та отримувати за це кошти. Деталі механізму та як ним користуватися описали у цій публікації.
– Живити будівлі, що розташовані поблизу. Надлишок електроенергії можна передавати сусіднім будівлям, якщо вони знаходяться поруч (лінія електромережі – до 150 метрів).
– Встановити акумулятори, що накопичуватимуть надлишок. У випадках відключень вони забезпечуватимуть безперебійність електропостачання, а вночі надлишок можна використати для освітлення території закладу.
– Змінити режим роботи навчального закладу (початок навчального року раніше, робота закладу як базового у міжнавчальний період – табори, змагання тощо).
Що потрібно зробити навчальним закладам, які хочуть встановити СЕС
– Проаналізувати енергоспоживання. Потрібно детально проаналізувати енергоспоживання закладу, щоб визначити оптимальну потужність СЕС.
– Спроєктувати. Зверніться до спеціалізованих компаній чи організацій для розроблення проєкту зі встановлення СЕС. Спеціалісти визначать місце для встановлення панелей, розрахують їхню кількість та потужність. Важливо правильно сформувати технічне завдання: якщо не повідомите про потребу безперебійної роботи, то станція не матиме акумуляторів.
– Визначити джерела фінансування проєкту. Заклад може залучити гранти, скористатися програмами міжнародної технічної допомоги або знайти приватних інвесторів. Інший варіант – вкласти власні кошти.
– Встановити СЕС. Оберіть ліцензованого підрядника для монтажу СЕС. Експерти Екоклубу можуть порадити, на що варто звернути увагу, щоб обрати кваліфікованих фахівців.
– Під’єднати до мережі. Опісля монтажу необхідно отримати дозвіл на під’єднання до загальної електромережі, укласти угоду з енергетичною компанією щодо “механізму самовиробництва” (за потреби).
– Ввести СЕС в експлуатацію та провести пусконалагоджувальні роботи.
– Укласти договір про техобслуговування для можливих критичних ситуацій.
Встановлює СЕС для навчальних закладів в українських громадах фонд Energy Act For Ukraine Foundation. Ознайомитися із критеріями відбору та подати заявку можна тут.
Фото: ye.ua
Проєкт «Відновлювані джерела енергії для стійкої України» виконується GIZ за дорученням уряду Німеччини.
© 1998 - 2024 ГО "Екоклуб"
Немає коментарів:
Дописати коментар