У Лиманському ліцеї Ренійської міської ради відбулась наша зустріч з директоркою навчального закладу – Мар'яною Топали .
— Добрий день, Мар'яно Олександрівно!
— Добрий день!
— Чи готові ви надати відповіді на питання що хвилює?
— Так, звісно!
— Добре, для початку проаналізуємо успішність учнів та виявимо слабкі та сильні сторони у навчанні. Як ви можете описати успішність учнів та які шляхи їх покращення?
— У нас систематично проводяться контрольні зрізи знань, які допомагають порівняти показник їх якості поданий учителем у таблицях з результатами перевірки. Проводимо також анонімне анкетування учнів з метою визначення рейтингу предметів та рейтингу вчителів сильних і слабких сторін школи.
Незважаючи на 2 роки дистанційного навчання під час пандемії короновірусу, 2 роки воєнного стану, порівнюючи показники навчальних досягнень учнів можна відмітити покращення, але є й слабкі сторони. Для цього ми розробили стратегію розвитку інтересу до знань у дітей, намагаємось здійснити ефективну внутрішню мотивацію навчальної діяльності.
— Дякую… Наступне питання аналіз ефективності програм підтримки обдарованих учнів. Чи є спеціальні програми підтримки обдарованих учнів?
— Так, є. В нашому ліцеї прийняли та затвердили програму підтримки обдарованих учнів під назвою «Обдарованість» і для забезпечення підтримки такої молоді шляхом створення умов для його творчого, інтелектуального, духовного і фізичного розвитку в школі проведена велика робота:
- організовано вивчення науково-теоретичних засад та спеціальних методик виявлення розвитку і підтримки обдарованих дітей;
- вчителями складені плани індивідуальної роботи з обдарованими дітьми;
- багато наших учнів мають можливість займатися в музичній школі в місті Рені та є учасниками зразкового фольклорного дитячого колективу «Мугурашій»
Для мене, як для керівника важливо створити умови в яких молодь могла б розкритись та реалізуватись.
Аналіз випадків дискримінації та булінгу серед учнів та розробка рекомендацій для його уникнення
— Які заходи ви приймаєте для запобігання дискримінації та булінгу серед учнів?
— Не хочу наврочити або хизуватися тим, що у нас не було випадків прояву дискримінації та булінгу, але це дійсно так. Деякі прояви конфліктних ситуацій були, але це не булінг. В нашому закладі толерантні учні, ми прийняли у свої обійми 10 внутрішньопереміщених учнів з Донецька, Запоріжжя, Одеси, вони сьогодні наші! Вони беруть участь в олімпіадах, творчих конкурсах, виступають на шкільних заходах. Психологічна служба закладу, заступник виховної роботи, класні керівники, адміністрація закладу проводить різноманітні заходи щодо протидії булінгу. Сформована комісія, яка у разі прояву булінгу буде розглядати це явище, якщо воно відбудеться. Для того, щоб попередити булінг, ми намагаємось ознайомити учасників освітнього процесу з нормативно-правовою базою, проводимо багато заходів з залученням представників правоохоронних органів, служб соціального захисту, психологічної служби школи.
— А як ви вирішуєте конфліктні ситуації між вчителями, учнями та батьками?
— Як і в кожному великому колективі протистояння, в якому немає систематичного насильства, але присутні розбіжності й сперечання між різними сторонами трапляються іноді. Скажу так, конфлікт – явище нормальне для комунікації. Потрібно тільки дипломатично знайти вихід з такої ситуації. Як я виходжу з конфліктних ситуацій? Даю можливість кожному висловити свою думку. Для вирішення конфліктної ситуації спочатку намагаюсь зібрати повну інформацію про ситуацію, довіряю словам дитини. Можу звернутися за консультацією до тих, хто не залучений в конфлікт, тобто шукаю модераторів. Також в закладі проводяться багато тренінгів, годин спілкування, пов'язаних з темами конфлікту, булінгу, толерантності, прав та обов'язків учнів. Періодично проводимо батьківські збори, де розглядаються проблеми булінгу. Практичний психолог закладу надає практичні консультації батькам, колегам, учням.
Дослідження умов навчання під час повітряної тривоги в сільській школі та їх вплив на успішність учнів
— Які умови навчання під час повітряної тривоги та як вони впливають на успішність учнів?
— Наша громада обрала очне навчання під час воєнного стану. В нашій школі облаштовано найпростіше укриття. Ми працюємо офлайн, враховуючи безпечну ситуацію, узагальнили всі рекомендації ДСНС, відділу освіти та підготували алгоритм дій учасників освітнього процесу під час повітряної тривоги в різних ситуаціях. Навчання відбувається в одну зміну, тому що площа укриття дозволяє. На початку війни було дуже складно всім. Вчителям доводилось проявляти свою креативність та стійкість у складних ситуаціях та долати нові виклики. В кожному класі є дошки для початкової освіти. В укритті провели Інтернет та облаштували куточок з екраном для того, щоб вони змогли подивитися різноманітний навчальний матеріал на закінчення уроків, якщо тривога ще триває.
Дуже змінилася і комунікація з батьками : вони стали меньше хвилюватися і більше довіряти закладу. Що не вдалося на уроці, вчителі відправляють матеріалом у Viber по групах. Учні звикли до таких умов, і зараз розуміють, що потрібно вчитися при різних умовах.
— Чи подобається вчителям, батькам, учням нововведення у вигляді електронних щоденників, чи не завдає це додаткового клопоту вчителям?
— Що стосується електронних щоденників, я вважаю, що вони дозволяють учням і батькам оперативно одержувати інформацію за оцінками, домашнім завданням та розкладом уроків. Але, нажаль, іноді для батьків та дітей з малозабезпечених сімей щоденник та журнал в електронному вигляді стає найважчою задачею, тому що відсутні гаджети або батьки не завжди володіють достатньою цифровою компетенцією. Тому, за бажанням, учні використовують і паперові щоденники, щоб такі батьки теж змогли бути проінформовані стосовно рівня успішності своїх діточок. Але здебільшого, вчителям, батькам, учням, нововведення у вигляді електронних щоденників подобається.
Оцінка рівня мовної освіти в сільській школі та її вплив на успішність учнів.
— У ліцеї присутнє двомовне навчання, який присутній рівень мовної освіти в Лиманському ліцеї та її вплив на успішність учнів. Чи маєте Ви на меті перейти на повністю українську мову у навчанні, без молдавської мови?
— Існує думка, що в сільських школах учні відстають у вивченні державної мови на відміну від міських шкіл. Я не ставила собі за мету провести аналіз оцінки рівня мовної освіти між сільською та міських шкіл. Попри те, що в нас молдавське село, в нашому закладі двомовне навчання: ми відкриваємо класи з українською та молдавською мовами навчання(нещодавно перейшли на румунську). В румунських класах державна мова викладається 5-6 годин на тиждень, а в українських класах – румунська мова читається 2 рази на тиждень. В 10-11 класах – філологічний профіль, а саме поглиблене вивчення української мови. Наші учні активні учасники олімпіади з української мови, літератури та мовних конкурсів мовознавців ім. Петра Яцика, мовно-літературний конкурс ім.Т. Г. Шевченка, де займають призові місця. Щодо повного переходу на навчання державною мовою, скажу, що все залежить від заяв батьків, але традиційно у нас відкриваються класи і з українською і з румунською мовами навчання.
Аналіз розвитку фізичної культури та спорту у сільській школі
— Мар'яно Олександрівно, чи мають ваші учні якісь спортивні досягнення?
— Всі ми знаємо, що стан здоров'я та фізичного розвитку школярів викликає сьогодні цілком зрозумілу тривогу в суспільстві. Я хочу зазначити, що наші вчителі фізичної культури розуміють, що перед ними настає сьогодні як медична, так і психологічна, педагогічна, соціальна проблема, тому що здоров'я має специфіку проявлятися на фізичному, психологічному, соціальному рівнях, тому вони активно використовують під час уроків різноманітні форми, методи роботи. У нас велика сучасна спортивна зала, а також спортивний майданчик. Заняття до наступу зими проводяться на вулиці, на свіжому повітрі. Крім уроків за планом, учні полюбляють грати у волейбол, баскетбол, теніс і після уроків вони часто просяться самостійно займатися спортом і вчителі на громадських засадах займаються з учнями. «Пліч-о-пліч», «Шкіряний м'яч», «Козацький забави», Спартакіада, Олімпійський тиждень, Всесвітній день футболу, Всеукраїнський фізкультурно-оздоровчий «Естафета мужності», військово-патріотична гра «Сокіл-Джура», «Brave — Ukrainians».
Аналіз результатів участі учнів у шкільних заходах, творчих конкурсах та олімпіадах
— Чи брали учні участь у шкільних заходах, творчих конкурсах та олімпіадах?
— Хочу відзначити, що крім активізації діяльності учнів під час уроків в нашому закладі цілеспрямовано проводиться позакласна робота з учнями з метою підвищення рівня навчальних досягнень, розвитку їх творчих та інтелектуальних здібностей. Лише перерахую конкурси, заходи різного рівня в яких наші вихованці стають конкурсантами, призерами та отримують багато дипломів та грамот різного ступеня : «Подаруй бібліотеці книгу», «16 днів проти гендерного насильства», Всеукраїнський колоквіум «Космос.Людина.Духовність», конкурс малюнку «Ніхто не вірить у нашу перемогу так, як я», спортивні змагання до дня ЗСУ, благодійні акції до Дня інваліда, виставки-акції «Ялинка» та інші.
— Які виклики ви бачите перед собою як директор ліцею? Як ви реагуєте на критику від батьків та учнів щодо роботи ліцею?
— Виклики? А їх багато ! Створити новий, сучасний простір, який позитивно впливає на школярів, а де саме шукати кошти для цього осучаснення? Хоча в нашому закладі немає учнів, які є інвалідами-колясочниками, але потрібно думати наперед і про безмежність(пандус, спеціальні вказівники для навігації школою, ліфт… ) і це теж кошти. Оновлення матеріально-технічної бази, осучаснення бібліотеки, класних кімнат, придбання мультимедійних комплексів. Але найголовніший виклик для мене, як для керівника, це мотивація дітей вчитися, професіоналізм педагогічного колективу. Ставлю перед собою задачу, щоб освітній простір в нашому закладі був багатофункціональним, гнучким, мотиваційним, з креативним дизайном, з місцями для самовираження.
Як я реагую на критику? Спокійно приймаю усі зауваження, намагаюсь разом з колективом ліквідувати всі помилки. Вважаю, що наша сила – не в суперечці, а у співпраці. Також намагаюсь не виходити за рамками професійного спілкування, намагаюсь не відповідати агресією на агресію, використовую факти, аргументи.
— Які принципи та цінності ви пропагандуєте серед учнів та педагогічного колективу вашого ліцею?
— Я розумію, що маю сприяти налагодженню та підтримки ефективної взаємодії між вчителями, учнями, батьками, тому пропагандую такі цінності, як гідність. Наш колектив намагається почути думки кожного учня, тому що для мене цінна кожна людина в школі, незважаючи на її вік, посаду, досвід, стать. У розмові з батьками та учнями мої колеги намагаються не допускати проявів зверхності та неповаги. Особисто для мене як директора, рівність – це коли колектив бачить в мені насамперед колегу, а не начальника. А вчителям раджу не ділити клас на улюбленців та «поганих овець», є просто учні, які потребують більшої або меншої уваги до їх розвитку. Наш регіон різноманітний з точки зору культури, релігії, національностей. В нашому закладі здебільшого навчаються учні з молдавських родин, але є переміщені діточки з Донецької області, Запоріжжя, Одеси, тому толерантність та культурне різноманіття – одна з цінностей, яку ми теж пропагандуємо в закладі. Жодних мовних чи інших обмежень у побутовому спілкуванні в закладі ніхто не відчуває. Адміністрація ліцею всіляко намагалася допомагати з адаптацією нових учнів, навіть нових працівників. Турбота для нашого закладу теж один з пріоритетів. У нас цікавляться станом справи родини, яка опинилася у скрутному становищі, допомагаємо одягом, харчовими продуктами. Учителі та учні неодноразово організовували ярмарок, а вторговані гроші надіслали тим, хто з малозабезпечених сімей, або мають інвалідність, одиноким старим односельцям. В умовах війни така цінність як патріотизм виступає на першому плані. Наші учні виховуються саме на вивчення історії та культури нашого народу, займаються волонтерською діяльністю, допомагають воїнам ЗСУ, беручи участь в благодійних акціях.
— Дякую Вам, Мар'яно Олександрівно, за такі розгорнуті та змістовні відповіді, була рада з Вами поспілкуватися та дізнатися про ваш ліцей та його особливості!
Не дивлячись на скрутне становище в країні учні шкіл, у тому числі і у вищезгаданому Лиманському ліцеї, і далі навчаються в укриттях під час повітряної тривоги. А також навчаються двома мовами, як ведеться в цьому закладі
Розпитувала Ганна Стоянова, студентка ОЮА
Немає коментарів: