вівторок, 24 жовтня 2023 р.

В Одесі та Миколаєві різко впав відсоток водіїв, які пристібаються ременями безпеки. Яка ситуація в інших містах?



В Україні провели дослідження “Рівень користування ременями безпеки серед водіїв у містах України”. Організатори: громадські організації "Vision Zero" (ГО “Віжн Зеро”) та Центр демократії та верховенства права (ЦЕДЕМ) в рамках Кампанії "За безпечні дороги". 

Метою дослідження було виявити, яка частина водіїв автомобілів в Україні фактично користуються ременями безпеки, дотримуючись вимоги Правил дорожнього руху, і наскільки цей показник змінився у порівнянні з минулим аналогічним дослідженням у 2020 році. 

Середній арифметичний показник результатів досліджених міст у 2023 році склав 40,14%. В розрізі трьох останніх років, ситуація з користуванням ременями безпеки показала значне покращення майже у всіх досліджуваних містах. У зв’язку з воєнними діями, або наближеністю воєнних дій, або з високою інтенсивністю обстрілів й високою концентрацією Сил Оборони

України, у 2023 організатори не проводили дослідження у  Харкові, Сєвєродонецьку, Маріуполі, Дніпрі, Запоріжжі та Херсоні, а також у містах Луганської області та Криму. Відсутність спостережень в цих містах спонукає з обережністю інтерпретувати виявлений середній показник, оскільки в разі отримання даних з цих міст, цей показник може зазнати зміни. 

Ситуація в містах

Досліджені 18 міст за результатами можна умовно розділити на групи: лідери, прогресуючі та відстаючі міста. До групи лідерів увійшли 4 міста, що мають показники понад 50%. Перше місце традиційно посідає столиця, де виявлений показник склав 67,1 (+18,9 відсоткових пунктів відносно 2020 року). Друге і третє місця у рейтингу посіли Львів (62,0%) та Житомир (55,7%) та Рівне (52,6%). До групи відстаючих міст – тих, що мають показники менше ніж 30% - увійшли Одеса з показником 24,8%, Кропивницький (21,8%) та Миколаїв (17,3%). Решта 11 міст входять до групи прогресуючих, маючи показники між 30 і 50%.

Результати дослідження у 2023 році у вигляді рейтингу

Місто

Рівень користування у 2023 році, %

Рівень користування у 2020 році, %

Зміна у відс.пунктах

1

Київ

67,1

48,2

+ 18,9

2

Львів

62,0

40,2

+21,8

3

Житомир

55,7

27,8

+27,9

4

Рівне

52,6

23,0

+29,6

5

Тернопіль

48,5

29,2

+19,3

6-7

Івано-Франківськ

42,0

20,9

+21,1

6-7

Чернігів

42,0

25,5

+16,5

8

Ужгород

39,6

19,6

+20,0

9

Луцьк

37,9

28,3

+9,6

10

Полтава

37,1

18,4

+18,7

11-12

Вінниця

36,5

33,1

– *

11-12

Черкаси

36,5

34,5

– *

13

Чернівці

35,3

17,4

+17,8

14

Хмельницький

34,2

22,7

+11,5

15

Суми

31,4

24,6

+6,8

16

Одеса

24,8

31,7

-6,9

17

Кропивницький

21,8

15,0

+6,8

18

Миколаїв

17,3

25,1

-7,8



40,14

26,04

+ 14,01



  

“Міжнародні дослідження беззаперечно засвідчують, що ремінь безпеки – найефективніший спосіб зберегти життя та здоров’я у випадку аварії, тому законодавство вимагає обов’язково користуватись ним. Саме з цієї причини ремені безпеки є одним з головним факторів уваги Кампанії “За безпечні дороги” починаючи з 2016 року. Ми раді, що за ці роки Україні вдалося досягнути значного прогресу, який підтверджують дослідження”, – прокоментувала Олеся Холопік, директорка Центру демократії та верховенства права.


Про причини зменшення показників Одесі та Миколаєві в ЦЕДЕМ зазначили, що методологія дослідження не ставила за мету й не могла виявити причини змін ситуації ані в кращу, ані в гіршу сторону. “Наше дослідження замірює поточну ситуацію, а не пояснює її. Ми можемо висувати суб'єктивні гіпотези про фактори, які могли вплинути на те, чому водії в Одесі та Миколаєві почали менше зважати на особисту безпеку та пристібатись в авто. Але це питання потребує окремого дослідження”, - прокоментував Віктор Загреба, координатор Кампанії “За безпечні дороги” й голова правління громадської організації "Vision Zero".


Учасники прес-конференції нагадали, що чинні ПДР зобов'язують пристібатись усіх і водіїв та пасажирів як переднього так і заднього сидіння. А адміністративна відповідальність за порушення користування ременями безпеки сьогодні становить 510 грн.


Про дослідження:

Дослідження проводилося методом спостереження, відповідно до настанов Всесвітньої організації охорони здоров'я “Seat-belts and child restraints: a road safety manual for decision-makers and practitioners” (2009).

Середня вибірка водіїв у кожному досліджуваному місті склала 1681 осіб, а загалом – 30260 осіб. У кожному місті заміри проводились у 4-6 місцях, розташованих в різних частинах міста. Результати заокруглені до першого знаку після коми. Статична похибка замірів у містах складає не більше 5% з довірчим інтервалом 95%. Згідно з методологією, до дослідження включено водіїв легкових, вантажних автомобілів, мікроавтобусів та не включено водіїв маршрутного міського, приміського та міжміського громадського транспорту, автомобілів спеціальних та екстрених служб та військових автомобілів.

Спостерігачі використовували візуальний метод отримання інформації, обираючи максимально зручні для спостереження місця, щоб мінімізувати ймовірність помилок або неможливість виявити наявність чи відсутність паска безпеки на плечі водія. Спостерігачі заповнювали спеціальні форми підрахунку та робили фотографії на місці спостережень. При цьому спостереження проводилось таким чином, що водії не знали що за ними ведеться спостереження. Результати спостережень з кожного міста перевіреніо організаторами, також та проведено їх вибіркову верифікацію методом контрольних замірів.

Середній національний показник обчислювався як середнє арифметичне число показників у досліджених містах. Результати дослідження не враховують відмінності у кількості населення у досліджених містах, рівень користування пасками безпеки в інших містах, малих населених пунктах та на автомобільних дорогах поза межами населених пунктів.

Важливо: у зв’язку з воєнними діями, або наближеністю воєнних дій, або з високою інтенсивністю обстрілів й високою концентрацією Сил Оборони України, у 2023 організатори не проводили дослідження у Харкові, Сєвєродонецьку, Маріуполі, Дніпрі, Запоріжжі та Херсоні, а також у містах Луганської області та Криму. Відсутність спостережень в цих містах спонукає з обережністю інтерпретувати виявлений середній показник, оскільки в разі отримання даних з цих міст, цей показник може зазнати зміни.

Немає коментарів:

Дописати коментар