субота, 26 серпня 2023 р.

5 головних проблем розвитку українського бізнесу під час війни




1. Війна та небезпека
Безперечно, головна проблема бізнесу, як і всієї України, – військова агресія росії. Так чи інакше воєнні дії впливають на всі сектори економіки та регіони. Прямі військові дії, окупація, ракетні обстріли, блекаути – це очевидні фактори впливу. На жаль, поряді з ними йдуть побічні проблеми економіки, як-от дефіцит бюджету, зміна торговельного балансу, девальвація тощо.
Як вирішити: український бізнес у цій ситуації може лише зробити релокацію до більш безпечних регіонів, щоб мінімізувати ризики, але не всі мають для цього можливості. Попри загрозу для існування бізнес намагається тримати удар, розвивається, зберігає робочі місця, платить податки та донатить.
2. Зменшення купівельної спроможності населення
Другий негативний фактор – виїзд багатьох українок за кордон і зменшення купівельної спроможності. За даними ООН, статус тимчасового захисту у країнах Європи отримали близько 4,9 млн українських біженців, серед яких переважно жінки з дітьми. Відповідно сильно постраждали напрями бізнесу, в яких головна цільова аудиторія була жінки 20–40 років, що проживали в обласних містах. Традиційно просідає бізнес у сегментах середній мінус і середній плюс, адже люди економлять або відкладають купівлю на потім.
Як вирішити: на жаль, рецептів успіху на ринку, який падає, майже немає. Багато компаній намагаються трансформуватися та знайти свого покупця в дорожчому сегменті, хтось банально демпінгує, щоб мати хоч якусь оборотність капіталу. Також багато компаній намагаються вийти на нові ринки за кордоном, але про історії успіху зараз говорити рано, адже це довгий і капіталомісткий процес. Навіть лідери своїх індустрій – «Нова Пошта», Uklon, Monobank, Liki24 – з великими труднощами намагаються вийти на ринки інших країн, що ж тоді казати про малий та середній бізнес.
3. Неактуальність товарів певних категорій
На початку вторгнення більшість підприємств, окрім критичної інфраструктури, долучилися до волонтерської діяльності та всіляко допомагали фінансово або надавали власні товари для переселенців. Дехто продовжує це робити й дотепер. Коли шок перших місяців минув, бізнеси почали відновлювати роботу, але не всім це вдалося зробити швидко й повноцінно. Певні сфери стали неактуальними: організація великих івентів, конференцій, весільних церемоній, кіновиробництво, туризм, авіаперельоти, постраждала й індустрія розваг.
Як вирішити: деяким сферам вдалося відновитися після перших місяців, коли пройшов шок і клієнти продовжили купувати товари та користуватися послугами. Деяким компаніям, щоб повернутися в стрій, потрібно змінити вектор та адаптуватися під умови. Весільні церемонії та івенти стали камернішими та з дотримання правил безпеки, туризм тепер орієнтований на внутрішній ринок і переважно на жінок із дітьми, авіакомпанії релокувалися за кордон. Через падіння купівельної спроможності індустрія розваг і товари не першої необхідності все одно не в пріоритеті серед українців, але позитивна тенденція зберігається.
4.Також велика проблема – логістика.
 Імпорт та експорт український бізнес здійснював через південні порти, які зараз не працюють. Відповідно все навантаження лягло на західний кордон, автомобільну та залізничну інфраструктуру. Це дуже сильно збільшило строки доставки, а головне – істотно подорожчала вартість, що лягло в підвищення ціни самого товару.
Як вирішити: чудовий варіант вирішення ситуації показали компанії під час паливної кризи, яка була весною – влітку 2022 року. Держава зменшила податкове й акцизне навантаження для паливних операторів, а вони власними силами фрахтували паливні термінали, купували нафтовози та контрактували паливо по всій Європі. Завдяки такій синергії вдалося повністю задовольнити попит і заново відновити стратегічну індустрію. Кооперація держави та приватних підприємців, якщо є спільна велика мета, може сприяти позитивним зрушенням.
5. Проблеми з кредитуванням
Національний банк України зміг утримати всю фінансову систему, зберегти курсову стабільність і наростити рекордні золото-валютні резерви.
Як вирішити: залишається лише розглядати інші способи залучення коштів: від інвесторів, подаватися на державні гранти, відкривати збори на платформах для краудфандингу.
Поки триває вторгнення, проблеми українського бізнесу залишаться й можуть поглиблюватися, тому варто розраховувати на будь-які варіанти розвитку подій і бути готовими до ухвалення кризових рішень.

@ukr_businessman

Немає коментарів:

Дописати коментар