Якщо спитати магістра бізнес адміністрування: Який бізнес тепер у Миколаєві потрібен найбільше?
То він (вона) відповість: той що з традиційних аграрних продуктів виробляє додану вартість. Війна, розруха, дефіцит кадрів та електроенергії - то супутні фактори. Головне тепер швидко та підприємливе, а значить з вигадкою та раціональністю почати виробляти споживацькі товари з зерна, якого багато залишилось ще з позаминулого врожаю кукурудзи, гороху, олії, насіння. Перше приходить на ум - борошно, а потім похідні товари з нього. Дійсно, борошно - найперший регіональний продукт Миколаївщини, який ще чекає на конкурентний вплив. Хліб - далеко не єдиний товар з борошна. Пошукайте нові технологічні карти виробів з борошна, де найменше застосовується теплової енергії. Що можна виробляти з кукурудзи? Недостатньо якісного борошна? Як слідство, макарони - сірі, як у "совку", а не спагеті. Шукаємо далі...
- А ще: баранки (сушка)! На цьому висушеному тісті колись земляки робили непоганий гешефт!..
А ще - різні соуси. Від ткемалі (зі звичайної аличі) до томатних та майонезу! Про цей, колись супер дефіцитний соус, що виробляли миколаївські харчосмаковики, написані навіть навчальні кейси. А тепер - майонез змішують будь-де, від Одеси до Дніпра та Луцька, але не у Миколаєві. Аджика - що земляки, не забули смак дитинства?
Рахують... Маржа у теперішніх умовах не перший чинник, бо ви "захопите" нішу, а значить довго будете з успіхом додану вартість отримувати. Банкам чи то б пак - кредиторам це дуже сподобається.
Міськрада на словах стурбована не вироблянням місцевих продуктів, точніше зниженням бізнес-активності у Миколаєві. Але поки дієвих кроків у підтримці саме харчового бізнесу ніхто не побачив. Чи їх знову тільки "для своїх" створюють та забувають прокомунікувати з тими ж підприємцями- херсонцями, які приїхали у Миколаїв, чи місцевими, що повернулись з Одеси. Школярів немає - нема кому бюджетні кошти за сніданки перенаправляти...
Ще й питання води - стає вкрай критичним, особливо для додержання санітарних норм. Але на то й бізнес, щоб у несприятливих умовах виробляти та задовольняти попит. На їжу: попит буде завжди, але важливо робити якісну та смачну/поживну їжу! Може для веганів...
І буде вашому бізнесу успіх сто років!..
В.Головченко, МВА.
Немає коментарів:
Дописати коментар