Нещодавно знайомі прислали мені результат дослідження “Демократична громадянська освіта – практики та приклади зі Швеції”, в якому йдеться про те, як шведи навчають своїх школярів демократичним практикам.
Задумаймось, освітня система країни, що посідає одне із провідних місць в світі за рівнем свободи та демократії, витрачає багато ресурсів навчанню учнів демократичним практиками.
А тепер повернемось в Україну. Не секрет, що в нашій освітній системі управління побудовано вертикально і дуже нагадує радянську авторитарну систему, коли більшість рішень ухвалюється зверху вниз, а вчителі не мають жодних шансів впливати на процес.
Тож, чи може така освітня система навчати українських дітей демократичним практикам? Чи можуть люди, які самі не вірять в реальність демократії, вчити цьому дітей? Чи можемо ми в такому разі очікувати розвитку активного громадянського демократичного суспільства?
Питання риторичне.
Оскільки документ досить обширний, нижче - деякі приклади шведської системи.
В шведських школах функціонують класні ради. Щомісяця учні класу збираються, щоб обговорити різні питання. Учні обирають голову ради, якому вчитель допомагає з веденням процесу. На раді учні діляться думками та пропонують різні ідеї, щоб вони хотіли покращити. Побажання можуть стосуватися дуже різних сфер: від змін на спортивному майданчику до тривалості певних уроків. Вчитель записує побажання і там, де це можливо, намагається врахувати ті побажання, а там, де неможливо - дає обгрунтоване пояснення. Перед завершенням зустрічі всі учні отримують невеликий аркуш паперу, на якому вони можуть написати пропозиції та ідеї для наступної класної ради і кинути їх у "скриньку для пропозицій".
Також функціонує Учнівська рада школи, на яку кожен клас обирає делегата. Представник класу бере участь в Учнівській раді та Раді з питань харчування. Представники повинні усвідомлювати, що вони можуть пропустити шкільний урок, беручи участь у засіданнях ради. Представникам рекомендується бути креативними, відповідальними та зацікавленими, а також вміти слухати. Для більш цілеспрямованого обговорення школа організовує зустрічі на різні теми. Перед відвідуванням учнівської ради представники повинні обговорити тему місяця у своєму класі.
До процесу демократичного навчання залучені і шведські муніципалітети, які підключають школярів до процесу напрацювання різних рішень стосовно тих чи інших змін.
Наприклад, Муніципалітет Еребру (близько 157 000 мешканців) впровадив три різні процеси партисипативного бюджетування, орієнтовані на дітей та молодь, у період 2009-2014 років. Муніципалітет залучив молодь до участі в цих процесах через школи. Близько 80 учнів з трьох класів середньої школи брали участь в інвестиційному бюджеті (близько 25 тис. євро) у сфері дорожнього руху та навколишнього середовища. Учні надавали пропозиції в рамках бюджету: від нових велодоріжок до цифрових інформаційних знаків і волейбольних майданчиків. На спільному засіданні учні мали змогу представити свої пропозиції, і шляхом голосування було обрано одну з них: реконструкція зони відпочинку з відкритим басейном. Інвестиції були здійснені того ж року, а студенти, які подали цю пропозицію, були присутні на відкритті басейну.
В Швеції проводяться Шкільні вибори, які в основному орієнтовані на учнів 7-9 класів та середніх шкіл. До цього процесу залучено кілька установ та організацій. На національному рівні Агентство у справах молоді та громадянського суспільства відповідає за підготовку та підтримку шкільних виборів у координації зі Шведським виборчим органом та Шведським національним агентством освіти. На шкільному рівні вибори організовуються учнями та шкільним персоналом спільно, часто із залученням учнівських профспілок або учнівських рад. Процес включає стандартні процедури виборів з використанням тих самих виборчих бюлетенів, що й для дорослих, екранів, реєстру виборців, урн для голосування та лічильників голосів. Шкільні вибори часто організовуються у тісному зв'язку з національними виборами у Швеції, але не обов'язково обмежуються одноденними заходами. Багато шкіл також організовують дебати, тематичні дні або навчальні візити у зв'язку з виборами. Школи також можуть запрошувати політичні партії, щоб учні могли дізнатися, що відстоюють різні партії, однак такі візити мають бути організовані згідно з відповідними правилами, передбаченими Законом про освіту.
І це лише невелика частина прикладів того, як шведи навчаються демократії. Українцям надзвичайно важливо розпочати рух в цьому напрямку, інакше ми повертатимемось до постійних намагань “продати” нам на виборах - ефективний авторитаризм.
М.Типусяк.
Немає коментарів:
Дописати коментар