Публічна компанія Snaga Ljubljana є найбільшою словенською компанією з управління комунальними відходами. Завдяки своїй складній системі компанія відпрацьовує відходи майже 400 тисяч жителів муніципалітету Любляна, а також 11 муніципалітетів, що межують з Любляною. Snaga досягла відмінних результатів, де вона має найбільшу частку окремо зібраних відходів серед столиць Європейського Союзу, зберігаючи витрати на управління відходами найнижчими у Європі.
Snaga також управляє муніципальними громадськими та зеленими насадженнями, громадськими туалетами та ін. Компанія підтримує регіональні парки Любляни. Вона створила експертну групу з догляду та утримання міських дерев.
Snaga бачить себе лідером у розробці та впровадженні раціональних рішень з управління відходами, які можна забезпечити екологічно свідомим та економічно ефективним способом. Цілі компанії на 2023 – досягнути 75 % переробки відходів, зменшити кількість щорічного утворення залишкових відходів кожним жителем із 117 кг до 60 кг, досягнути захоронення залишкових відходів в обсязі 30 кг на 1 мешканця.
Основними цілями компанії є забезпечення високоякісних послуг зі сталого управління відходами, відповідальне задоволення потреб та очікувань мешканців муніципалітетів, а також всебічне розробка рішень щодо управління відходами.
Snaga займається не лише збором відходів, але й їхньою переробкою, утилізацією, видаленням. Десять років назад компанія вирішила змінити стратегію і зосередитися над впровадженням перших трьох сходинок ієрархії поводження з відходами, замість концентрації на захороненню відходів. Тобто основний акцент компанія робить на запобігання утворення відходів (зокрема і через співпрацю із муніципалітетом та заохочення переходу Любляни до економіки замкнутого циклу), потім на їхньому повторному використанні та переробці.
Компанія збирає всі відходи, в тому числі окремо відходи упаковки, які потім передають організаціям розширеної відповідальності виробника. І за подальшу переробку чи утилізацію таких відходів відповідальні виробники товарів, як цього вимагає законодавство ЄС.
У Любляні запроваджено 2 підходи до збору відходів: збір від дверей до дверей та система збору принесених відходів. Перша система є більш складною і вартісною, менш доступною у великих містах, проте вона гарантує кращу якість окремо зібраних відходів.
Селективний збір відходів виглядає так:
13 років назад Snaga Ljubljana почала збирати біовідходи окремо. Їх зазвичай населення приносить у пакетах, що розкладаються у довкіллі. І з них виробляється чистий і якісний компост шляхом анаеробної ферментації. Такий компост продається жителям чи фермерам. Під час виробництва такого компосту утворюється біогаз, який спалюють для виробництва електроенергії. Цікаво, що біовідходи від населення та бізнесу збираються окремо. Щороку компанія збирає 21 000 тонну органіки від населення, з якої утворюється 7000 т компосту. 50л компосту для саду чи посадки дерев можна купити за 10 Євро.
Також населення окремо сортує і викидає шкло, упаковку, папір, залишкові відходи. У жителів є можливіть раз в рік замовити вивезення габаритних відходів чи самим привести такі відходи в сортувальні центри. Таких сортувальних центрів є 2, і ще 2-3 заплановано.
Від бізнесу також окремо забирають упаковку та папір, для цього бізнес купує в них відповідні кульки для запакування таких відходів. Шкло та біовідходи також забираються від бізнесу окремо, а частота визначається індивідуальним контрактом із Snaga.
Вважається, що щомісячно 1 житель продукує 30 літрів залишкових відходів, 60 літрів упаковки, 20 літрів паперу, 10 літрів шкла та 15 літрів органічних відходів.
Якщо жителі перевищують ці обсяги, то вони додатково можуть докупити в компанії мішки для запакування біо та залишкових відходів у ці мішки. В цих мішках дозволяється відходи складати біля самих сміттєвих баків, у інших випадках складання відходів поза сміттєвими баками заборонено і карається штрафом. Або жителі можуть замовити більші баки для залишкових чи органічних відходів, і це також збільшить їх місячний рахунок. Тобто компанія Snaga запровадила принцип – “плати скільки викидаєш”. Проте це не стосується відходів упаковки та паперових відходів, обсяги продукування таких відходів не впливають на загальну суму в рахунку.
Плата: з будинку щомісячно слід платити біля 10 Євро, що включає плату за відходи умовно 2,2 людини. Ця плата включає і послугу із вивезення габаритних відходів, небезпечних відходів у складі побутових, також органічних та залишкових відходів. Також в цю вартість включаються витрати на заміну нових контейнерів замість пошкоджених, миття контейнерів з-під органічних відходів, видалення більше 40 видів відходів, що збираються в утилізація відходів. Жителі платять лише за поводження із залишковими та біовідходами, і сума квитанції залежить від обсягу утворених відходів та від частоти вивезення відходів..
Небезпечні відходи можна здати в сортувальні центри, а також в пересувні сортувальні установки.
Компанія повністю забезпечила людей всім набором сміттєвих баків, так щоб жителі мали можливість викинути сміття в радіусі 150 м. Для цього декілька років назад компанія закупила 40 тис сміттєвих баків, витративши на це майже 2,5 млн.Євро.
У 2008 році в центральній частині міста компанія почала облаштовувати підземні контейнери для сміття. На сьогодні їх вже 67.
Всі баки є закриті, крім одного: для відходів упаковки. І лише жителі за допомогою індивідуальної електронної картки можуть відкрити ці контейнери та викинути свої відходи.
Що далі роблять із відходами після їх збору? Вони потрапляють на територію комплексу Snaga Ljubljana, який включає в себе і станцію зважування автомобілів, і сортувальну станцію, де жителі привозять різні типи відходів, і завод механіко-біологічної переробки відходів, і приміщення анаеробної ферментації органічних відходів, приміщення дозрівання стабілізату, когенераційну установку, мийки автомобілів та адміністративні приміщення.
Будівництво комплексу розпочалося у 2014 році та коштувало 155 млн Євро. Були залучені як кошти ЄС, так і співфінансування муніципалітетів. 58 муніципалітетів, де проживає біля 800 тис жителів, привозять свої відходи до цього комплексу.
Завод механіко-біологічної переробки ТПВ переробляє залишкові відходи та органічні відходи від населення та громадського сектору, в результаті його діяльності відсортовується вторсировина, виробляється RDF/SRF паливо та стабілізується мокра фракція відходів і утворюється стабілізат. Органічні (біовідходи) проходять окремо процес анаеробного зброджування та із них продукують компост. Потужність заводу – 150 тис тонн в рік.
Обсяги RDF/SRF палива щороку зменшуються, чим в компанії дуже пишаються і над цим працюють, оскільки таке паливо вони змушені експортувати через відсутність сміттєспалювальних та цементних заводів в Словенії. Ціна експорту цього палива постійно зростає, і зараз експорт 1 тонни такого палива до інших країн для спалювання обходиться компанії в 130 євро за тонну. Крім того, чим краще мешканці сортують свої відходи та зменшують обсяги їхнього утворення, тим менше RDF/SRF палива продукує завод.
Стабілізат, що дозріває на заводі, передається іншим організаціям для захоронення. Він отримується із залишкових відходів шляхом просіювання, подрібнення і сортування, та його якість є низькою, в порівнянні із компостом.
У Snaga вважають, що успішна модель управління з відходами тримається на таких 4 стовпах: законодавство, інфраструктура, комунікація та контроль.
Щодо контролю, то Snaga не має контролюючих повноважень, але у випадку неправильного викидання відходів (біля смітника, без сортування, змішування) компанія можна прикріпити на баки порушників наліпку-попередження Якщо порушення будуть продовжуватися, то компанія буде інформувати муніципалітет та інспекторів, які мають право накладати штрафи. Якщо працівники компанії помітили труднощі із сортуванням та викиданням відходів, то вони можуть провести навчання для жителів із наочною презентацією правильного сортування сміття. Про це жителі заздалегідь повідомляються.
Snaga не заробляє багато на відходах, оскільки відходи упаковик, скло та картон передаються безкоштовно компаніям, що їх переробляють. Тільки від реалізації металу, макулатури та батарей компанія може отримати кошти, що дозволяє зменшити щомісячну суму в платіжках жителів.
А ще компанія постійно вдосконалює свою стратегію комунікації і із споживачами, і з працівниками, які є обличчям компанії та її посланцями, що несуть ідеї та підходи компанії до звичайних людей.
Екологія. Право. Людина
Немає коментарів:
Дописати коментар