Аналітики ГО «Антикорупційний штаб» проаналізували заробітну плату міських голів обласних центрів України за 8 місяців 2021 року.
На свої запити ми отримали інформацію з 22-х обласних центрів України. Ми не аналізували зарплати міського голови Краматорська та Сєвєродонецька, які наразі є обласними центрами відповідно Донецької та Луганської областей, частина територій яких тимчасово окупована. Не брали до аналізу також тимчасово окуповану територію АР Крим.
Основна кількість відповідей надійшли нам за 5 днів, як того вимагає Закон України “Про доступ до публічної інформації”. Дві міські ради зазначили, що їм потрібні 20 днів (Кропивницький та Тернопіль). Зрештою, відповідь з Тернополя ми отримали, з Кропивницького — ні. У Харкові нам відповіли, що запитувана інформація у них відсутня. Нагадаємо, йдеться про зарплатню міського голови. Щодо Харкова, то тамтешній міський голова Геннадій Кернес пішов з життя 16 грудня 2020 року — його обов’язки виконує секретар Харківської міської ради Ігор Терехов. Втім дані про його зарплатню нам не надали.
Ненадання відповіді або відповідь не по суті запиту є підставою для скарги Уповноваженому Верховної ради України з прав людини.
А ми ж переходимо до безпосередньо аналізу заробітних плат. Зазначимо, що всі аналізовані виплати для зручності подання інформації ми зазначаємо без копійок.
НАЙСКРОМНІШИЙ МЕР — У ХЕРСОНІ, НАЙМЕНШ СКРОМНИЙ — У ЗАПОРІЖЖІ
Найменше за 8 місяців нарахували зарплатні міському голові Херсона Ігорю Колихаєву: за цей час він отримав 122 881 грн. Серед найскромніших мерів опинились також міський голова Одеси Геннадій Труханов — у нього 186 031 грн — та міський голова Житомира Сергій Сухомлин: йому нарахували 240 161 грн.Лідерами ж за сумою зарплатні виявились Запорізький міський голова Володимир Буряк — за 8 місяців 2021 року йому нарахували 935 131 грн; міський голова Тернополя Сергій Надал із 791 131 грн. та Луцький міський голова Ігор Поліщук — він за 8 місяців цього року отримав 744 281 грн “брудними”. Нагадаємо, що фактично отримана на руки заробітна платня — це приблизно 80% від нарахованої.
Повний рейтинг зарплат міських голів дивіться у таблиці
ХТО З МІСЬКИХ ГОЛІВ ОТРИМУВАВ ПРЕМІЇ ЩОМІСЯЦЯ ТА ОКРЕМО ДО СВЯТ
Частина мерів обласних центрів весь цей час жили без премій — таких виявилось усього четверо: Херсонський міський голова Ігор Колихаєв, мер Одеси Геннадій Труханов, міський голова Житомира Сергій Сухомлин та київський мер Віталій Кличко.Натомість найвищі премії отримали міський голова Запоріжжя Володимир Буряк, на другому місці — очільник Луцька Ігор Поліщук, а на третьому — Тернопільський міський голова Сергій Надал.
Зазначимо, що у нас немає інформації про наявність чи відсутність премії у міського голови Дніпра Бориса Філатова — нам надали лише загальну суму нарахованої зарплатні.
Повний рейтинг премій міських голів дивіться у таблиці
Преміювали міських голів не лише щомісячними преміями, а також преміями до різних свят.
Наприклад, до Дня міста, Дня Конституції України та Дня незалежності України. Додаткову премію у 3 000 грн до свята у серпні отримав очільник Луцька Ігор Поліщук. Окрім того, у нього в серпні була і щомісячна премія 43 540 грн.
Окремо премію до Дня незалежності отримав очільник Чернівців Роман Клічук — 15 900 грн. Щомісячна серпнева премія склала іще 24 645 грн.
У міського голови Львова Андрія Садового, окрім щомісячних, були премії до Дня міста Львова 16 400 грн, до Дня Конституції України 65 938 грн та до Дня Незалежності України 16 400 грн.
ЧИЮ ЗАРПЛАТНЮ МОЖНА ПЕРЕВІРИТИ ОНЛАЙН
Абсолютно доступними для кожного користувача виявились лише двоє міських голів: Андрій Садовий та Віталій Кличко. Їхні зарплати, а також зарплати їхніх заступників можна моніторити онлайн на сайтах рад: у Києві та Львові. Дані збирають та оприлюднюють кожного місяця у відповідних розділах сайтів.
А СКІЛЬКИ МАТЕРІАЛЬНОЇ ДОПОМОГИ ОТРИМАЛИ МІСЬКІ ГОЛОВИ
Нарешті, міські голови отримували, окрім відпускних, також і матеріальну допомогу на оздоровлення та покращення соціально-побутових умов. Таку допомогу іноді дають і пересічним фахівцям-держслужбовцям та працівникам органів місцевого самоврядування. Щоправда, суми відрізняються.
Так, кілька міських голів взагалі не отримували матеріальної допомоги: Вінницький, Житомирський, Київський, Одеський, Полтавський, Херсонський, Чернівецький, Чернігівський, Львівський.
У міського голови Запоріжжя неможливо за відповіддю на запит дізнатись, чи була матеріальна допомога. Щодо міського голови Дніпра — ми також не бачимо, чи була окремо матеріальна допомога.
Міський голова Івано-Франківська отримав 40 690 грн матеріальної допомоги, Луцький міський голова — 75 592 грн, Миколаївський — 52 087 грн, Черкаський — 80 908 грн, Тернопільський — 90 982 грн. Деякі міські голови отримали вже по дві матеріальні допомоги — на оздоровлення та на розв'язання соціально-побутових питань. Це Рівненський міський голова — 126 678 грн, Сумський — 90 230 грн, Ужгородський — 95 105 грн та Хмельницький — 129 354 грн.
ВИСНОВОК
Зарплати міських голів обласних центрів значно відрізняються одне від одного, а певної кореляції між обсягом зарплатні та бюджетом міста чи кількістю населення немає. Важливо знати, що міському голові заборонено самостійно собі здійснювати нарахування та виплату. Такі дії містять ознаки корупційного правопорушення. Хоча в Україні є приклади, коли міські голови голосували у стані конфлікту інтересів за свої ж премії — потім до них надходили протоколи від НАЗК та Нацполіції.
Однак, якщо міський голова має ключовий вплив на депутатський корпус, останній може збільшити обсяг нарахованої зарплатні за рахунок наявності премії та матеріальних допомог: заробітна плата міського голови сильно залежить від домовленостей із депутатами, які можуть її збільшити. На прикладі різниці між найменшою та найбільшою зарплатнями у 8 разів ми можемо бачити, що сума нарахованої зарплатні міського голови — це фактично дії депутатського корпусу, який цю зарплатню затверджує. Вона не залежить ані від кількості населення, ані від бюджету, ані від певних показників роботи. Отже, все залежить від вельми конкретних бажань конкретного міського голови.
Втім, аналітики ГО “Антикорупційний штаб” запевняють, що зарплатня міського голови повинна бути збалансовано: враховувати бюджет міста, зарплату інших посадових осіб місцевого самоврядування та показників ефективності роботи (KPI) міського голови. А надто низька заробітна плата може означати, що є інше джерело доходу, причому вже корупційне.
Немає коментарів:
Дописати коментар