Детективи Бюро здійснюватимуть досудове розслідування злочинів, передбачених такими статтями Кримінального кодексу |
Кінець січня ц.р. можна вважати новою сторінкою у вітчизняній історії розслідування економічних злочинів. 28 січня Верховною Радою прийнято Закон «Про бюро економічної безпеки України» (далі — Бюро), а 29 січня — Закон №4090, яким остаточно встановлено строк, після спливу якого з правового поля зникнуть як податкова міліція, так і «економічні» підрозділи Служби безпеки та Нацполу. Наразі закони очікують підпису Президента та подальшого опублікування, що є виключно питанням часу.
Пропоную розібратись з двома ключовими питаннями, які цікавлять бізнес:
1) Якими злочинами буде займатись Бюро?
2) Що буде з існуючими матеріалами розслідувань у інших правоохоронних органів?
Крім того, детективи розслідуватимуть злочини, передбачені статтями КК України:
2062 (протиправне заволодіння майном підприємства, установи, організації), 210 (нецільове використання бюджетних коштів), 211 (видання нормативно-правових актів, що зменшують надходження бюджету або збільшують витрати бюджету всупереч закону)[1];
199 (дії з підробленими грошима, державними цінними паперами, марками акцизного податку, голографічними захисними елементами)[2].
При цьому, якщо детективами будуть встановлені ознаки вчинення інших злочинів, що передбачені ст. 192 (заподіяння майнової шкоди шляхом обману або зловживання довірою), 200 (незаконні дії з документами на переказ, платіжними картками та іншими засобами доступу до банківських рахунків, електронними грошима, обладнанням для їх виготовлення), 216 (незаконні дії з контрольними марками), 358 (підробка документів), 366 (службова підробка) КК України, вони також будуть предметом їх розслідування.
Читайте також: "Рада впровадила відповідальність за шахрайство з ПДВ"
Відповідно, інші органи (і тут варто підкреслити), такі як Служба безпеки та Національна поліція, не матимуть права здійснювати розслідування зазначених вище злочинів. Виключення дублювання функцій цих правоохоронних органів — безумовний плюс нового закону.
Доля розслідувань після створення Бюро
Слід зазначити, що початок діяльності Бюро не співпадає з набранням чинності профільним законом і буде зафіксований додатковою постановою уряду. І протягом 2 місяців після прийняття Кабміном постанови про утворення Бюро:
1) матеріали кримінальних проваджень по економічним злочинам з інших органів (окрім податкової міліції) мають бути передані прокурору для визначення підслідності;
2) прокурор приймає постанову, яка визначає підслідність розслідування, і матеріали відправляються слідчим (детективам) відповідного органу;
3) матеріали кримінальних проваджень з податкової міліції також мають бути передані прокурору. Але у даному випадку прокурор не має права прийняти інше рішення, ніж про визначення підслідності за Бюро.
Після прийняття такої постанови матеріали відправляться детективам для подальшого розслідування. А протягом 3 місяців після прийняття Кабміном постанови про утворення Бюро мають бути реалізовані або закриті оперативно-розшукові справи, які здійснюються податковою міліцією.
Важливий нюанс: заведення оперативно-розшукових справ після опублікування Закону «Про бюро економічної безпеки України» заборонене. Якщо ця норма буде порушена, зібрані докази у подальшому підлягають визнанню судом недопустимими, оскільки отримані внаслідок істотного порушення прав людини та всупереч закону. Причому за доктриною «плодів отруєного дерева» недопустимими будуть і будь-які інші докази (наприклад, висновки експертів, здобуті завдяки інформації, що була отримана незаконно).
І ще одна хороша новина. Законом «Про бюро економічної безпеки України» доповнено ст. 214 КПК України та змінено порядок початку досудового розслідування. Раніше концепція цієї статті передбачала обов'язкову реєстрацію кримінального провадження у ЄРДР протягом 24 годин з моменту подання за всіма заявами про кримінальні правопорушення. Відтепер відомості про злочини за ст. 212 (ухилення від сплати податків) та 2121 (ухилення від сплати єдиного внеску) КК України можуть бути внесені до ЄРДР лише у разі, коли податкове правопорушення визначене актом документальної перевірки відповідно до вимог ст. 86 Податкового кодексу України та іншими доказами. Очікуваним наслідком цього є суттєве зменшення тиску на бізнес, оскільки для того, щоб почати розслідування за вказаними статтями та, відповідно, проводити слідчі дії, необхідно спершу отримати акт перевірки, яка задокументує наявність порушення.
Цікавим питанням, на яке відповість судова практика, є доля кримінальних проваджень, розпочатих за ст. 212 або 2121 КК України, у яких немає акта перевірки. На мою думку, оскільки нова концепція передбачає цей акт як початковий документ для здійснення досудового розслідування, без нього матеріали кримінального провадження втрачають перспективу. Ця норма покликана захистити підприємства від необґрунтованих звинувачень у формі безпідставних кримінальних проваджень.
Отже, чекаємо набрання зазначеними законами сили та початку діяльності Бюро.
В'ячеслав Коломійчук
«Штокалов та Партнери, АБ» адвокат
[1] У разі, якщо розслідування таких кримінальних правопорушень не віднесене до підслідності Національного антикорупційного бюро України.
[2] У разі, якщо злочин вчинено організованою групою, або розмір предмета злочину чи шкоди складає більше 454 тис. грн.
Підписуйтесь на "Юридичну Газету"
Немає коментарів:
Дописати коментар