Проблема протиправної поведінки неповнолітніх завжди перебуває в полі зору правової системи. Кожен випадок по-своєму унікальний, за кожним стоїть окрема життєва історія, яку необхідно брати до уваги. У кожного вчинку є свої причини – чи то підліткова імпульсивність та безпечність, чи то бажання самоствердження перед однолітками, завоювати авторитет, чи незворотна втрата найближчої людини. Історія нашого героя, на жаль, базується на останній причині.
Сергій (ім’я змінено з етичних міркувань) навчається в Одеському коледжі на радіотехніка. Поступив за цією спеціальністю, бо батько і дід теж пов’язані з радіотехнікою. Хлопець захоплюється «паянням мікросхем» та відмічає любов до домашніх тварин, особливо собак. Сергія ніщо не відрізняє від його однолітків, окрім одного факту. Не зважаючи на свій юний вік, хлопець вже пережив важку втрату матері, яка померла від ракового захворювання 4 роки назад. Батько залишився єдиним годувальником для двох дітей, тож Сергій був змушений обмежувати себе в тих бажаннях, що не відповідали фінансовим можливостям сім’ї.
Ця ситуація трапилась в торговельному центрі Одеси. Вітрина одного з магазинів привернула увагу Сергія стильними речами. Грошей на їх придбання у нього не було, тому він вирішив їх поцупити і навіть не здогадувався, які наслідки можуть настати. В результаті вчинено злочин, що передбачений ч.1 ст.185 КК України, а саме таємне викрадення чужого майна (крадіжка). Максимальне покарання за цією статтею передбачає позбавлення волі на строк до 3 років.
Під час досудового розслідування прокурор запропонував Сергію взяти участь у проєкті «Програма відновлення для неповнолітніх, які є підозрюваними у вчиненні кримінального правопорушення», що реалізується на базі системи безоплатної правової допомоги. Регіональний центр з надання БВПД в Одеській області ухвалив рішення про застосування Програми та призначив для проведення медіації адвоката Дениса Загарнюка.
До процесу медіації також було залучено психолога, яка провела з хлопцем серію занять, склала його психологічну характеристику та допомогла розібратися у важких життєвих обставинах, у яких він опинився.
Опираючись на попередню психологічну діагностику, Сергію було рекомендовано пройти програму «Життєві навички», яка складалася з таких тем:
1. Отримання гарної роботи
2. Твої інтереси
3. Твій досвід
4. Інтереси і навички детальніше
5. Освіта-квиток до успіху
6. Працевлаштування
7. Кроки до влаштування на роботу
8. Планування бюджету
Сергій відвідав усі заняття, активно працював, виконував домашні завдання. Він сформував свою життєву позицію, інтереси. Прописав план на майбутнє з метою пошуку роботи, щоб заробити гроші на додаткове навчання про яке мріяв з дитинства та планував разом з мамою. Хлопець підтвердив готовність працювати над собою, почав проявляти інтерес до свого життя та наслідків своїх вчинків.
У судовому засіданні захисник звернувся з клопотанням про звільнення неповнолітнього від кримінальної відповідальності. Потерпілий також не заперечував проти задоволення такого клопотання. Хлопець вину у вчинені злочину визнав повністю, щиро розкаявся,відшкодував потерпілому матеріальну шкоду.
Програма відновлення пройшла успішно. Ухвалою суду неповнолітній був звільнений від кримінальної відповідальності, а кримінальне провадження закрито. Заходи забезпечення кримінального провадження не обиралися.
В процесі роботи Сергія з психологом було виявлено психологічну напругу та непрожите горе після смерті мами. Хлопець, усвідомлюючи потребу щодо подальшої роботи над своїм емоційним станом, продовжив відвідувати заняття поза рамками проєкту.
Наразі Сергій визнає, що йому дуже соромно за скоєне, особливо відчуває провину перед батьком.
Немає коментарів:
Дописати коментар