середа, 13 січня 2021 р.

Хроніки 2020 року: до 3 шахрайств на рік, зростання кіберзлочинності і оптимістичні плани на майбутнє




Українська ІТ-компанія з бізнес-розвідки YouControl провела й презентує результати аналітичного дослідження “Перевірка контрагента: особливості та тренди”. Дослідження створено на основі результатів опитування, проведеного у грудні 2020 року. Респонденти — 498 користувачів системи YouControl.

Досвідом поділилися директори компаній, керівники та співробітники служб безпеки, представники юридичних департаментів та підрозділів, фінансових відділів і бухгалтерій, аудитори, представники органів влади, самозайняті особи.

Хроніки шахрайств: скільки, де та хто винен?


Рік, що минув, пройшов відносно стабільно з точки зору кількості шахрайств по відношенню до компаній. Так, більше третини респондентів відповіли, що їх кількість залишилися на рівні 2019 року. Про зростання таких негативних ситуацій сказали 20% опитаних. І майже вдвічі менше зазначили, що у їх компаніях кількість шахрайств навпаки зменшилась.


50% відзначили, що протягом 2020 року помітили до 3-х випадків шахрайств по відношенню до їх компанії. Натомість, близько 15% не помітили жодного випадку маханіцій. Ще для 16% опитаних кількість таких випадків становила від 3 до 5. 9% компаній помітили від 5 до 10 шахрайств, і 10% — стикнулися з понад десятком випадків махінацій. Про кількість шахрайств, які перевищили 10 випадків, частіше інших зазначали компанії, котрі працюють у сферах: промисловість, медицина/фармацевтика, закупівлі, транспорт/логістика та будівництво/нерухомість.






Компанії, що постраждали у 2020 році від шахраїв, винними у правомірних діях частіше всього вбачають клієнтів. Так відповіли 40% опитаних. 24% респондентів зазначили, що їх компанії постраждали від шахрайства з боку конкурентів. А майже 19% отримали удар від своїх же колег-співробітників. Близько 15% щасливчиків відповіли, що не помітили ніяких шахрайських дій по відношенню до їх організації. Трохи менше 1% вбачає винних у представниках влади, піввідсотка повідомили, що їм не вдалося визначити, хто саме причетний до махінацій.





Ознаки неблагонадійності контрагентів та збитки внаслідок шахрайських дій


Серед найбільш поширених ознак, які вказували на неблагонадійність партнерів та клієнтів, на думку експертів, були (респонденти могли обрати декілька варіантів):


відкриті виконавчі провадження у сукупності з судовими рішеннями — 37%; проблеми з податковою — 30%;


компанія мала погану репутацію — 26%;


мали місце підозрілі зв'язки з сумнівними особами — 25%;


малий термін діяльності контрагента на ринку — 23%;


конфлікт інтересів — 20% тощо.



Щодо збитків. Респонденти зазначають про різні еквіваленти втрат, серед найпоширеніших: час, втрата грошей та клієнтів, зірвані угоди, судові стягнення, репутаційні втрати.



Реалії часу і кіберзлочинність


За останній рік кіберзлочинність в Україні зросла — так вважають 66% експертів. Менше одного відсотка тих, хто думає навпаки. Близько 12% говорять, що умови карантину і локдауну ніяк не вплинули на кіберзлочини і їх кількість залишилася на рівні 2019 року.




Належній перевірці і прозорості бізнесу — бути!


В YouControl попросили учасників дослідження оцінити за шкалою, наскільки зросла популярність перевірки контрагентів в Україні за останні 5 років. 25% помітили дуже сильне зростання популярності комплаєнсу, натомість, тільки 5% оцінили цей процес як дуже мінімальний. Про посереднє зростання популярності перевірки контрагентів в Україні зазначили 37% опитаних.


Про зростання зацікавленості до комплаєнсу свідчать і цифри YouControl. Так, за минулий рік аналітична система 53 млн разів допомогла користувачам знайти дані українських та іноземних компаній, директорів та власників, декларації, судові документи тощо. Ці показники зростають з року в рік. Що, в свою чергу, підтверджує запит суспільства, бізнесу зокрема, на правдиву та повну інформацію про контрагентів.




Однак, на сьогодні в Україні все ж залишається чималий відсоток компаній, які не приділяють уваги комплаєнсу. Серед головних причин: недооцінка важливості функції комплаєнсу, відсутність у суспільстві хорошої звички/правила перевіряти своїх контрагентів, відсутність знань як і де перевіряти, недостатність часу, фінансових та людських ресурсів.

Більшість компаній планують застосувати комплаєнс-підхід при перевірці контрагентів у найближчому майбутньому. 60% впевнено сказали, що у 2021 році будуть користуватися послугами аналітичних систем з перевірки контрагентів. 18% організують навчання окремих співробітників, ще 12% використовуватимуть автоматизацію процесів перевірки (АРІ).


Компанія “YouControl” висловлює щиру подяку респондентам опитування, завдяки яким стало можливим створення аналітичного дослідження, повну версію якого можна переглянути на сайті.






Немає коментарів: