неділя, 22 листопада 2020 р.

Електронні пристрої для куріння – нова загроза для здоров’я




19 листопада біля Верховної Ради України відбувся брифінг з нагоди Міжнародного дня відмови від куріння. Під час події були продемонстровані макети електронних пристроїв для куріння, аби наочно показати маніпуляції, якими тютюнова індустрія залучає дітей та молодь до початку куріння. Учасники події закликали Парламент заборонити рекламу та спонсорство цих товарів.

Наукові дані не дозволяють стверджувати, що вживання будь-якого виду тютюнових виробів може бути безпечнішим для здоров’я, у порівнянні з іншими. Згідно зі звітом ВООЗ 2020 р., в рідинах в електронних сигаретах є токсичні речовини — метали (хром, нікель, свинець), карбоніли (формальдегід, ацетальдегід, акролеїн, гліоксаль), шкідливі ароматизатори (діацетил, циннамальдегід, бензальдегід). А в аерозолі тютюнових виробів для нагрівання (Iqos і Glo) містяться понад 50 канцерогенних речовин.

Внаслідок тютюнового лобізму електронні пристрої для куріння (електронні сигарети та тютюнові вироби для нагрівання) досі не підпадають під дію чинного антитютюнового законодавства. Єдина норма, згадана у законах, — це заборона куріння електронних сигарет у громадських місцях. Як наслідок, їх рекламне просування на ринку та продаж жодним чином не обмежені. Тютюнова індустрія б’є точно в ціль по підлітках та молоді, яких залучити до куріння найпростіше: через соціальні мережі, популярних блогерів та яскраві вивіски на вітринах магазинів.




«Вже сьогодні кожна 5-тий підліток в Україні є споживачем електронних сигарет. Так само як і звичайні сигарети, вони викликають нікотинову залежність та несуть загрозу здоров’ю. Громадськість вітає рішення Комітету з питань здоров’я нації медичної допомоги та медичного страхування про реєстрацію законопроєкту №4358, який допоможе зменшити поширеність куріння в Україні», – сказала виконавча директорка ГО «Життя» Лілія Олефір.

Минулого тижня Парламент зареєстрував комплексний антитютюновий законопроєкт №4358, який значно посилить захист здоров’я громадян від шкоди тютюну та його замінників. Він передбачає заборону реклами в Інтернеті та продаж цих товарів особам до 21 року. Також під обмеження потраплять ароматизовані тютюнові вироби і рекламна викладка сигарет у магазинах та кіосках. Якщо депутати підтримають законопроєкт, то вже у 2022 році ми побачимо очевидний результат: діти, народжені в Україні за час роботи Верховної Ради 9-го скликання, не потраплять у пастку залежності від нікотину. Більшість українців підтримують такі ініціативи: за результатами опитування КМІС, проведеного у 2020 році, 87% підтримують заборону продажу електронних сигарет неповнолітнім.



«Останні нецінові зміни щодо захисту здоров’я від шкоди тютюнових виробів та їх замінників вступили в дію у 2012 році й це дало свій результат: поширеність куріння значно знизилася. Однак останні соціологічні опитування показують, що зниження поширеності куріння зупинилося, а за останні 2 роки з’явилася тенденція до зростання кількості курців серед молоді. Норми законопроєкту №4358 направлені на захист здоров’я громадян і я закликаю своїх колег підтримати цей законопроєкт», – зазначила народний депутат України Лада Булах.

Ефективні медіакампанії є важливою частиною комплексної стратегії у сфері контролю над тютюном та найбільш рентабельним способом змінити соціальні норми та поведінку стосовно тютюну. І саме у Міжнародний день відмови від куріння громадська організація «Життя» у співпраці з Центром громадського здоров’я МОЗ України оголосили про старт національної інформаційної кампанії «Безпечного куріння не існує». З метою підвищення обізнаності молоді про ризики для здоров’я від вживання електронних пристроїв для куріння протягом листопада-грудня в Інтернеті, на телебаченні та в громадських місцях будуть поширені відео та радіоролик. Концепцію кампанії було протестовано на цільовій аудиторії (молодь 18-35 рр.) — протягом вересня дослідники КМІС провели 6 фокус груп. Результати цього дослідження були враховані у доопрацюванні концепції та розробці ключових повідомлень інформаційних матеріалів. Кампанія проводиться за підтримки глобальної організації охорони здоров’я «Vital Strategies»[1].



«Безпечного куріння не існує. І як би не переконували тютюнові компанії, що нові пристрої безпечні — це не так. Куріння наносить непоправної шкоди здоров’ю та повільно вбиває наш організм, особливо органи дихання. 2020 рік нам довів, що повітря та чисті легені — дуже важливі, а куріння підвищує ризик отримати ускладнення від COVID-19. Тому Центр громадського здоров’я спільно з ГО «Життя» запускають інформаційну кампанію, яка має звернути увагу українців на оману, яку тютюнові компанії та лобісти намагаються нам нав’язати. Куріння — це не забавка, і нові пристрої теж шкідливі», — сказав заступник генерального директора ДУ «Центр громадського здоров’я МОЗ України», Владислав Збанацький


Дмитро Полонський, 
медіакоординатор ГО «Життя»

[1] Vital Strategies — глобальна організація охорони здоров’я, яка вважає, що кожна людина повинна бути захищена сильною системою охорони здоров’я. Ми співпрацюємо з урядами та громадянським суспільством у 73 країнах, щоб розробити та впровадити стратегії, що ґрунтуються на фактах, що вирішують їхні найгостріші проблеми охорони здоров’я. Наша мета полягає в тому, щоб уряди якнайшвидше прийняли перспективні заходи в масштабі. Щоб дізнатися більше, відвідайте www.vitalstrategies.org

Немає коментарів:

Дописати коментар