Архітектура Херсона гине на наших очах, вона розчиняється в просторі, фарби блякнуть, чистота зникає. Цю «книгу» все важче прочитати. Але у нас з'явилася можливість звернутися до її останніх сторінок, маловідомих, але не менш важливих для сучасної архітектури, — до епохи модернізму. Проект «Художньо-урбаністичний форум «Херсонський модернізм: назад в майбутнє», який 6 травня стартував у Херсоні, — наш шанс відновити прогалини в «модерністському» минулому міста.
Про що проєкт і хто його учасники
Ви думаєте, в Херсоні немає значних пам'ятників ХХ століття? Помиляєтеся. Херсон цілком міг би посісти гідне місце і в національних каталогах зразкової архітектури, і в європейських. Команда проекту збирає молоду дослідницьку команду з майбутніх архітекторів, дизайнерів і художників (16-25 років), які готові прочитати невідомі сторінки «херсонського модернізму» і запропонувати цікаві ідеї по його популяризації.
Власне, мета проекту — популяризація архітектури модернізму в Херсоні, в період між 20-ми і 90-ми роками ХХ століття. Для дослідження будуть залучені професійні історики архітектури з Німеччини та Харкова, локальні експерти.
Що будуть робити учасники проєкту
Учасники форуму разом з менторами оберуть за хронологією та стилістичною яскравістю 12 об’єктів, дослідять їх та запропонують проекти візуального та інформаційного «оживлення» цих об’єктів, щоб зробити їх видимими на мапі міста як унікальну архітектурну спадщину і захистити від руйнування та спотворення.
Модернізм в архітектурі та мистецтві — термін, що узагальнює в собі декілька стилістичних течій, які виникли у ХХ столітті та сформували нову мову дизайну та архітектури, сучасного стилю життя, інтернаціоналізм мислення, орієнтований на функціоналізм, технологізм та здоровий спосіб життя. Модернізм стрімко зайняв перші позиції серед мистецьких стилів ХХ сторіччя та зберігає їх і в наші дні. Тоталітарні режими Європи намагалися дискредитувати значення модернізму, вибудувати теорію «сліпої гілки в історії мистецтва», «тимчасового сплеску вільнодумства», «цікавого, але нежиттєздатного», «паперового проектування». Об’єкти радянського конструктивізму 20-х–30-х років в периферійних містах не потрапляли до списків пам’яток, не досліджувалися, й губилися в перебудовах та руйнуваннях.
Радянський постмодернізм 60-х–80-х рр. 20–30 років тому не досліджувався з причин «невіддаленності» епохи, а нині – з ідеологічних причин (профанація закону про декомунізацію). Забуті пам’ятки модернізму та постмодернізму у Херсоні, на наш погляд, мають наочно довести, що навіть наше периферійне місто не було відсторонене від загальноєвропейського культурного розвитку, й має свої маленькі «шедеври» – кроки цього культурного поступу у майбутнє, які ми маємо знати, розуміти й наслідувати.
Темою дослідження в проєкті стане період модернізму між 20-ми та 90 роками. Об’єкти мистецтва того часу подекуди зберігають автентичність, їх художні та об’ємно-просторові рішення й сьогодні викликають подив та захоплення, деякі з них більше близькі до наших часів є унікальним явищем, такі собі архітектурні експерименти епохи СРСР, досить складні за технологією. Але вони настільки непомітні та буденні для мешканців міста, що їх унікальність не сприймається серйозно. Архітектурний анархізм, низький фаховий рівень сучасних забудовників нівелюють значимість тих небагатьох яскравих об’єктів, які мають бути виокремленими та акцентованими. Але тільки просвітницьких заходів недостатньо. Команда проекту разом з учасниками хоче зробити це методами сучасного мистецтва, різних видів та жанрів, маючи наукове обґрунтування.
Наразі в Херсоні виникла реальна загроза втратити деякі з цих об’єктів, зокрема завдяки знищенню унікальних фасадів та інтер’єрів в ході реконструкцій і ремонтів. Так, під загрозою – готель «Фрегат», одна з найяскравіших «модерністських» будівель, справжня архітектурна перлина.
Хто на чолі проєкту
Архітектор і громадський діяч Андрій Луцик керує проектом, арт-критик і журналіст Юлія Манукян – його куратор.
Проект передбачає участь ментора з країн Євросоюзу. Запросили Даріуса Вайчекаускаса (Литва), голову Клайпедського відділення Спілки фотохудожників. У нього є досвід співпраці з українськими художниками, зокрема, з херсонським фотографом Станіславом Остроусом, також членом команди проекту. У 2019 р. Даріус Вайчекаускас курирував виставку української фотографії «Love, Lust & Fury» («Любов, бажання і лють») в Клайпеді. Він дуже зацікавлений в роботі з контраверсійною темою збереження «модерністської» архітектури радянського періоду.
Наталя Шальнова, керівниця ХМГО «Інформаційний центр малого та середнього бізнесу та інновацій» (організації, що реалізовує проект), фаховий екскурсовод, розробить спеціальну екскурсію обраними об’єктами з довгого списку модерністських шедеврів Херсону.
Науковим керівником проекту є доктор архітектури Світлана Смоленська, експерт міжнародного наукового комітету ХХ століття ISC20C. Також запросили бути експертом Сергія Дяченка — історика архітектури, дійсного члена ІКОМОС.
Отже, результати проекту включатимуть екскурсію «Невідомий модернізм», екскурсійний буклет і календар з 12 яскравими «модерністськими» об'єктами, що буде створений на основі арт-проектів, які розроблять учасники форуму. Вони будуть представлені широкому загалу в вересні-жовтні 2020 року.
Андрій Луцик і Юлія Манукян, члени партнерської громадської організації «Urban Re-Public», в минулому році почали курс лекцій з «невідомої» архітектури Херсона - разом з представником всеукраїнського ресурсу Ukrainian Modernism Дмитром Соловйовим. Новий проект – логічне продовженням їх просвітницької діяльності.
Небайдужих херсонців запрошують долучатися до групи проєкту Kherson Modernism
Євгенія Вірлич Журналіст, редактор Кавун.Сity
Проект «Художньо-урбаністичний форум« Херсонський модернізм: назад в майбутнє», який реалізується ХМГО «Інформаційний центр малого та середнього бізнесу та інновацій», підтримує Європейський Союз за програмою Дім Європи.
Немає коментарів: