Щоб протистояти кремлівській пропаганді, в Україні проводять навчальні програми з інформаційної безпеки. На крайньому вдалось занотувати цікаві думки.
Доцентка кафедри нацбезпеки НАДУ при Президентові України Рена Марутян розповіла:
- Україна — це полігон, де Росія тестує свою інформаційно-психологічну зброю. Якщо ці технології спрацьовують у нас, потім їх застосовують в інших країнах. Країни Євросоюзу також страждають від кремлівської пропаганди. Але там іншомовний інформаційний простір. Тому фейки вигадувати складніше. Чому Росії так легко поширювати в Україні свою пропаганду? Тому що вона «заходить» сюди зі своєю мовою, яку знають українці.
Тобто мова в умовах смислової війни - це зброя, за допомогою якої воюють за розум людей, їхні цінності, переконання й світогляд.
За словами Рени Марутян, смисловий вимір інформаційної війни, що триває в Україні понад 5 років, — один із найважливіших. Смислова війна пов’язана зі сферами ідеології, культури, історії, релігії тощо. Це вплив на свідомість, управління ставленням людей до війни та розумінням її змісту. Експертка з питань інформаційної безпеки Рена Марутян зазначила:
- Є теорія, що нині громадяни України живуть у чотирьох основних міфах. Перший міф – російський. Це концепт «рускій мір», який свідомо модернізували в Росії на початку 2000-х років. «Рускій мір» поширюється на всі території, де є російське слово й культура. Це, наприклад, такі наративи: Росія могутня держава, її бояться в усьому світі.
Другий міф – радянський. Його «підживлюють» переконання про стабільне життя в СРСР: ковбаса по 2,20, відчуття захищеності, віра в своє завтрашнє «світле майбутнє», безкоштовна медицина, інтернаціоналізм.
Третій міф — євроатлантичний. Це, наприклад, переконання, що лише вступ до ЄС і НАТО зробить українців багатими.
І четвертий міф – націоналістичний. Це, наприклад, наративи «Україна понад усе», ми самі зможемо розбудувати успішну країну тощо.
Залежно від того, які переконання в людини, вона обирає лише ту інформацію, ті наративи й сенси, що відповідають тому чи іншому міфу, в якому вона «живе».
Рена Марутян переконана, що події 2014 року засвідчили, що люди, які жили на окупованих територіях, стали об’єктами інформаційного впливу. «Країна-замовник» Російська Федерація, завдяки інформаційним маніпуляціям, «втягувала» людей, перш за все, в радянський міф. Щоб протидіяти цьому, на думку експертки, потрібно створювати якісний інформаційний продукт, наповнений власними смислами й національними цінностями. Це, наприклад, пісні чи фільми про українських бійців, які захищають інтереси країни: державний суверенітет і територіальну цілісність. Рена Марутян зауважила:
- Україна мусить брати активну участь у смислотворчості гібридної війни, формувати спільне бачення подій. І кроки в цьому напрямку вже є. Наприклад, цікавий контент нині створюють представники аналітичного центру «Фабрика думки «Донбас». Це телевізійні передачі, ролики, фільми. У тому числі, документальний цикл «Герої українського Донбасу». Це реальні історії про спротив жителів Донецької та Луганської областей російській окупації.
За словами експертки з питань інформаційної безпеки Рени Марутян, лише якісний український медіапродукт може формувати смисли, які будуть об’єднувати суспільство. Щоб створювати такий контент потрібна державна фінансова підтримка. Рена Марутян зазначила:
- Чим більше зусиль і грошей будемо вкладати в формування власного інформаційного простору, тим важче буде елементам кремлівської пропаганди потрапляти сюди.
Записала Т.Бакоцька.
Что недает возможности создавать свое информационное свободное независимое украинское пространство? Ответ прост: жадность и продажность! А е ещё пожелаю" эксперту" вивчити мову нашого батька,Тараса Григоровича і не віщати на суржику перед українською аудіторіею.
ВідповістиВидалити