вівторок, 26 березня 2019 р.

Офіційні звіти: скільки Порошенко, Тимошенко та Зеленський зібрали на кампанію

Більшість кандидатів у президенти вже подали проміжні фінансові звіти, й ​ЦВК оприлюднила їх на своєму сайті. Ті, хто, згідно з результатами соцопитувань, очолює список фаворитів, стали лідерами за розмірами виборчих фондів. Щоправда, очолює список не Володимир Зеленський, а Петро Порошенко. Звіти Гриценка, Вілкула, Ляшка та ще кількох кандидатів у президенти поки що не доступні — отже, рейтинг може мінятися. Фінансова прозорість кандидатів має бути одним із ключових факторів, на основі яких виборець приймає рішення. Інформація про те, хто і як фінансує кампанію кандидата, така ж важлива, як і програми.

Безумовним лідером за розміром виборчого фонду є чинний президент Петро Порошенко​, який на 100% профінансував кампанію з власної кишені. З 8 лютого до 18 березня самовисуванець Порошенко перерахував у свій виборчий фонд 415 мільйонів гривень. Якщо Порошенко не послаблюватиме кампанії, то у підсумку вона лише офіційно обійдеться йому в понад 0,5 мільярда гривень. Якщо ж врахувати й ​минулорічні видатки Порошенка на телерекламу​, то лише видима частина видатків Порошенка сягне 0,7 мільярда.

Розмір виборчого фонду ​Юлії Тимошенко​, згідно з її проміжним фінансовим звітом, становить 164 мільйони гривень. Це на 250 мільйонів менше, ніж у Петра Порошенка. Всі кошти на виборчий фонд Тимошенко надійшли з рахунків партії ​“Батьківщина”​. Це означає, що реально походження коштів на кампанію Тимошенко ми не дізнаємося аж до середини травня, коли “Батьківщина” подасть свій фінзвіт за І квартал 2019 року до НАЗК.

Як і Порошенко, Юлія Тимошенко ​почала свою рекламну кампанію ще з минулого року. Загалом партія “Батьківщина” у 2018 році заплатила телеканалам майже 127 мільйонів гривень за телерекламу з Тимошенко. Ще кілька десятків мільйонів офіційно пішло на розміщення зовнішньої реклами. Тож реальна мінімальна вартість кампанії Тимошенко становить близько 320 мільйонів гривень. Нагадаємо, що згідно з розслідуваннями програми програм ​“Bihus.info” та ​“Схеми” принаймні частина донорів “Батьківщини” або не могли пояснити походження перерахованих “Батьківщині” коштів, або ж узагалі не знали про те, що фінансують партію. Рух ЧЕСНО ​виявляв подібну схему з фінансування “Батьківщини”

і раніше. ​Подібні випадки рух ЧЕСНО фіксував і в партії Блок Петра Порошенка — ​“Солідарність”​.

Третє і четверте місця рейтингу займають ​Володимир Зеленський та Сергій Тарута​. Виборчий фонд Володимира Зеленського наповнювався найбільш диверсифіковано, тобто з різних джерел. Найбільше — понад 68 мільйонів — на накопичувальний рахунок виборчого фонду перерахували фізичні особи. Ще майже 16 мільйонів Зеленському на кампанію перерахувала партія ​“Слуга народу”​. Походження цих коштів ми також зможемо з’ясувати вже після виборів, коли партія подасть до НАЗК свій фінзвіт. У 2018 році партія таких суттєвих внесків не отримувала. З власної кишені на вибори Зеленський виклад 11,5 мільйонів.

Щоправда, понад 7 мільйонів гривень Зеленському довелося повернути донорам. Причина повернення коштів чітко не зрозуміла. Найчастіше гроші повертають донорам через наявність у них податкового боргу або коли серед бенефіціарів підприємств, які перераховували кошти, виявляють іноземців (або ж саме підприємство зареєстроване за кордоном). Сума повернутих коштів фактично збігається із сумою, яку на рахунок виборчого фонду перерахували юридичні особи.

Додамо, що раніше Володимир Зеленський визнав, що ​“якщо правильно повернути ключик”​, ​то осіння реклама серіалу “Слуга народу” працює і на виборчу кампанію. Видатки на розміщення цієї реклами не фігурують у фінзвіті партії “Слуга народу”.

Сергій Тарута зібрав на 4 мільйони гривень менше за Володимира Зеленського, але донорам був змушений повернути лише 1,3 мільйона, тому розмір його виборчого фонду навіть дещо вищий, ніж у Зеленського. Загалом, з моменту реєстрації і до 18 березня на накопичувальний рахунок виборчого фонду Тарути надійшло понад 98 мільйонів гривень. Левова частка коштів, 57 мільйонів, надійшла від фізичних осіб. Майже 33 мільйони Тарута вклав у кампанію з власної кишені. Ще 7 мільйонів кандидату перерахувала партія “Основа”.

Як і більшість інших кандидатів, свою рекламну кампанію Тарута розпочав задовго до офіційного старту кампанії. На телевізійну та зовнішню рекламу у 2018 році Тарута і партія ​“Основа”​, ​згідно з розрахунками ЧЕСНО​, мали б викласти до 150 мільйонів. Однак у фінзвітності партії за цей період витрати на телерекламу фігурують лише частково.

Нагадаємо, що Сергій Тарута 15 березня заявив, що “знімається” з виборів на користь Юлії Тимошенко. Щоправда, офіційно це можна було зробити лише до 7 березня. Тож Тарута буде у бюлетенях і навіть продовжує вести кампанію, закликаючи голосувати за Тимошенко. ​Ймовірно, що його люди у ТВК та ДВК тепер будуть працювати на Тимошенко.

Тарута закликає голосувати за Тимошенко. Цю рекламу почали розміщувати з 19 березня. Фото: Ігор Фещенко

Замикає п’ятірку найгрошовитіших кандидатів висуванець партії УКРОП Олександр Шевченко​. На його виборчий рахунок надійшло 66 мільйонів. Власних коштів у кампанію Олександр Шевченко, як свідчить звіт, не

вкладав. 38,5 мільйонів на його виборчий рахунок перерахувала партія УКРОП (звідки ці гроші — дізнаємося хіба із квітневих звітів за 1 квартал 2019 року).

27,6 мільйона Шевченку надійшло від фізичних та юридичних осіб. 5 мільйонів гривень розпорядник накопичувального рахунку повернув донорам. Ймовірна причина така ж, як і у Зеленського.

Згідно з ​аналізом ЧЕСНО, Олександр Шевченко ще до старту кампанії мав би витратити на телерекламу орієнтовно 87 мільйонів гривень. Сам Шевченко не розповів ЧЕСНО про походження цих коштів. Партія УКРОП за телерекламу в минулому році не платила.

Тут варто зазначити, що у Facebook ​на рекламу поста Шевченка про привітання до 8 березня витратили від 10 до 50 тисяч доларів​.

У гривневому еквіваленті витрати Петра Порошенка на вибори є рекордними в історії президентських виборів в Україні. Однак у перерахунку на долари Порошенко поки що офіційно витратив лише 15,4 мільйона доларів, тоді як Віктор Янукович за два тури виборів 2010 року витратив понад 40 мільйонів доларів (322 мільйони гривень), а Юлія Тимошенко — 36 мільйонів доларів (​290 мільйонів гривень​).

Більшість коштів, які надходили кандидатам, вони вже витратили на ведення агітації, передовсім на рекламу в ЗМІ. Звіт про структуру видатків ЧЕСНО опублікує найближчим часом.

Зауважимо, що рейтинг за обсягами надходжень на виборчі рахунки може змінитися, адже проміжні фінансові звіти десяти кандидатів досі не оприлюднені. Серед них і звіти кандидатів, які активно ведуть свої кампанії й витрачають суттєві ресурси на телерекламу: ​Олега Ляшка​,

Олександра Вілкула й ​Анатолія Гриценка​. Згідно з ​законом​, кандидати мають подати до ЦВК проміжні фінансові звіти до кінця сьогоднішнього дня (понеділок, 25 березня). Можливо, частина звітів уже подані, однак ще не оприлюднені на сайті ЦВК.

Нагадаємо, що згідно з законом “Про вибори Президента України” кандидати повинні подати до ЦВК проміжні фінансові звіти за 5 днів до дня виборів. Тобто законотворці зробили так, щоб цю інформацію було вкрай важко оперативно до виборів проаналізувати й поширити громадянам, оскільки ґрунтовний аналіз і перевірка донорів потребує значно більше часу.

Фінансовий звіт повинен містити дані про надходження та витрати з виборчих рахунків з моменту відкриття рахунку і включати період до десяти днів до виборів. Тож подані дані про розміри надходжень на виборчі рахунки кандидатів не є остаточними. Фінальний фінансовий звіт про надходження та використання коштів з виборчих рахунків подається не пізніше ніж на 15-й день після дня виборів.

Нагадаємо, рух ЧЕСНО проаналізував витрати Порошенка на телерекламу. Останнім часом щодня на неї кандидат витрачає понад 5 млн грн​. Тимошенко витрачає ​до 400 тис. грн за показ ролика на ТБ​. Олександр Шевченко ​витратив орієнтовно 100 млн грн за 1% рейтингу​. Також громадський рух ЧЕСНО досліджував, ​хто замовляє “чорнуху” та рекламу в Facebook для топ-кандидатів​.

Громадський рух ЧЕСНО зібрав інформацію про кандидатів у Президенти у спецпроекті ​Polithub​, де кожен виборець має змогу не лише знайти біографію кандидата, а й перевірити його на доброчесність.



Автор: Ігор Фещенко, провідний аналітик з партійних фінансів Громадського руху ЧЕСНО

Немає коментарів:

Дописати коментар