Інколи нам здається, що Володимир Гройсман до того, як стати прем’єр-міністром, пройшов підготовку індійських беде — заклиначів змій. Інакше складно пояснити, чому журналісти проявляють до прем’єра таку пильну увагу, що не помічають ані контексту його слів, ані виступів інших посадовців, ані інтересів глядача. Один із останніх прикладів подібної вуличної магії — це Всеукраїнська нарада з питань безпеки дорожнього руху 4 жовтня. ICTV, «Україна» та «Інтер» на всеукраїнській нараді помітили лише Гройсмана і проігнорували те, що його заявам уже більше року. Водіям про нововведення, анонсовані прем’єром, не розповіли нічого.
«Снизить аварийность на дорогах хотя бы на треть. Такие задачи поставил перед чиновниками глава правительства Владимир Гройсман. Об этом премьер заявил на специальном совещании по безопасности в Каменец-Подольском», — анонсувала ведуча «Подробностей» Катерина Лисенко. Сам прем’єр у своєму коментарі захоплював глядачів глибиною пізнань: «Питання безпеки на дорогах є дуже актуальним. Наше завдання сьогодні, окрім того, що ми будуємо дороги, формувати безпечне середовище для водіїв. Це питання дуже складне...».
Справа лише в тому, що «знизити аварійність на третину» — це не завдання, яке Гройсман поставив сьогодні перед якимись «чиновниками» в Кам’янці-Подільському. Це головна мета «Стратегії підвищення рівня безпеки дорожнього руху в Україні на період до 2020 року», яку затвердили в червні 2017 року, — за рік і три місяці до новини про це на «Інтері». При цьому журналісти не пояснили глядачам нічого: ні того, що йдеться про загальнонаціональну програму (а не настанову одному місту), ні того, як «чиновники» планують досягати подібного (а існує довгий перелік заходів), ані того, що зміниться для водіїв (а зміни почалисяза чотири дні після сюжету). Загалом, інформаційна цінність цього матеріалу була менш ніж нульовою, адже «Подробности» не лише не повідомили глядачам нічого конкретного, вони могли ще й заплутати їх своїми невдалими формулюваннями про Кам’янець-Подільський.
«На безпеку руху Кабмін надав понад 2,5 мільярди гривень. Прем'єр Гройсман переконаний, нова урядова програма врятує тисячі життів, а десятки тисяч людей не будуть травмовані в ДТП. Під час поїздки на Хмельниччину голова ряду доручив забезпечити додатковий захист дітей: видавати школярам світлові елементи для одігу і обладнати безпечні переходи біля шкіл», — повідомила ведуча Анна Панова на «Україні».
Знову ж, новиною для журналістів стали «нова програма», якій понад рік, та сума у 2,5 мільярда, про яку відомо півроку. У чому сенс цієї програми та на що будуть витрачені кошти — журналісти не розповідають. Хоча профільній міністр інфраструктури Володимир Омелян пояснював це все (із презентацією) ще у квітні. Що ж до пішохідних переходів біля шкіл, то в січні уряд уже затверджував і подібну програму: плани з будівництва 500 нових кільцевих розв’язок, 500 острівців безпеки і 1000 пішохідних переходів. Можна було поцікавитися в прем’єра, як просувається її втілення.
Найближче до якогось сенсу для глядачів підійшли на ICTV: «Зменшити аварійність на дорогах майже на третину — така мета урядової програми щодо безпеки дорожнього руху. [...] Загалом на безпеку на автошляхах Кабмін вперше виділив понад 2,5 мільярди гривень. А ще в Україні вже з понеділка відновлюють масштабний контроль швидкості спеціальними засобами. Щоправда, цілий тиждень порушників попереджатимуть, а потім вже почнуть штрафувати», — повідомила ведуча Інна Шевченка.
Як бачимо, телеканал теж не занурювався в числа та програми Кабміну, але єдиний розповів глядачам, що перші зміни чекають на них уже незабаром. Хоча насправді йдеться не про «масштабний контроль швидкості», а про всього 25 радарів та чіткий перелік доріг. Про що, власне, як і про розмір штрафів та подальші планиз переходу на автоматичну фіксацію порушень, не завадило би повідомити глядачів. Адже це напряму стосується їх та їхньої безпеки значно більше, ніж пусті цитати прем’єра: «Наше завдання сьогодні — наряду з тим, що ми будуємо дороги, формувати безпечне середовище для водіїв».
Ми вже мовчимо про те, що на цій же зустрічі учасники обговорювали й інші теми, наприклад, нові норми при будівництві доріг. І, так, як не дивно, на зустрічі були й інші учасники: від міністра інфраструктури до керівника «Укравтодору». В Україні, взагалі, створено цілу Координаційну раду з безпеки дорожнього руху з більш ніж двох десятків чиновників. Тож телеканалам було до кого звернутися по коментар не лише для збалансування, а й для роз’яснення слів прем’єра глядачам.
Адже суть журналістики полягає в тому, щоби повідомляти аудиторії актуальну та корисну інформацію. І тим не менше, два з трьох телеканалів проігнорували повернення контролю за швидкістю руху. Жоден журналіст, судячи з усього, елементарно не загуглив, про яку таку програму говорив прем’єр. Інакше би канали могли показати українцям готову з квітня детальну інфографіку з цілями та кроками Кабміну. І головне, жодне з цих ЗМІ не подало новини про Всеукраїнську нараду з питань безпеки дорожнього руху з акцентом на змінах для водіїв. Усі почали сюжети із «задач Гройсмана» чи «мети Кабміну», загалом, звичайного піару на факті того, що урядовці щось зробили. Причому із сюжетів навіть не до кінця зрозуміло, що саме.
Не знаємо, чим Володимир Гройсман так гіпнотизує журналістів, але сподіваємося, що вони нарешті почнуть помічати в подіях за участю прем’єра щось іще. Хоча б інформацію.
Немає коментарів: