Спасибі, пані Голово.
Я хотіла би подякувати Європарламенту за те, що після незаконної анексії Кримського півострова він приділяє значну увагу безпековій ситуації в Чорному морі.
Ми не визнаємо незаконної анексії Кримського півострова Російською Федерацію і ніколи її не визнаємо. Це передусім питання принципів і цінностей - тих принципів і цінностей, які погодили всі європейські країни в Гельсінкі в 1975 році.
Ми всі погодилися з основним принципом, що наші кордони не можуть змінюватись військовою силою. Це принцип, це цінність, на якій засноване наше спільне життя. Це також засадничий інтерес усіх європейців, оскільки він є основою для миру та безпеки на нашому європейському континенті. Коли цей принцип порушують - а власне це і сталося - усі ми відчуваємо себе менш безпечно на нашому континенті.
Події в Азовському морі демонструють це: нехтування базовими правилами мирного співіснування призводить до зростання нестабільності й напруженості. Спорудження Керченського мосту між Кримським півостровом та Російською Федерацією відбулося без згоди України. Це ще одне порушення суверенітету та територіальної цілісності України. Окрім того, міст перешкоджає проходу суден в українські порти в Азовському морі.
Шість місяців тому Росія почала застосовувати новий режим перевірки вантажних суден, які прямують з портів України в Азовському морі або до цих портів. Унаслідок цих перевірок почали з’являтися тривалі затримки, чия кількість за останні місяці різко зросла. Це призводить до зміни вартості перевезення не лише для українських експортерів, але і для суден, що йдуть під прапорами держав-членів Європейського Союзу. Наразі вплив цього російського контролю відчули понад 200 суден як під українським, так і міжнародними прапорами. У деяких випадках вони тривали кілька днів.
Поряд з посилення контролю над морським рухом в протоці, посилюється мілітаризації Азовського моря. Це викликає ще більшу тривогу. Нещодавно Росія розпочала розміщувати тут значну кількість військових суден. Відповідь України на це частково полягала у збільшенні власної військової присутності.
Дозвольте нагадати, що до цього Азовське море було майже повністю демілітаризованим. А Україна та Росія підписали угоду про співпрацю “у використанні Азовського моря і Керченської протоки”. Ця угода передбачає, що спори між сторонами вирішуються шляхом консультацій та переговорів. Ми цінуємо те, що Україна шукає правосуддя у міжнародних судах, як наприклад, у випадку справи, що розглядається відповідно до Конвенції ООН про морське право.
Тоді, коли порушується міжнародне право, коли порушуються суверенітет та територіальна цілісність України, Європейський Союз підтримує громадян України. Ми негайно засудили будівництво Керченського мосту без згоди України. У липні Рада ЄС додала шість організацій, які брали участь у будівництві [Керченського] мосту, до списку тих, на кого поширюються обмежувальні заходи щодо дій, що підривають суверенітет та територіальну цілісність України.
Ніхто не зацікавлений у мілітаризації Азовського моря. Вона може лише дестабілізувати хитку безпекову ситуацію в усьому Чорноморському регіоні.
Хотіла б нагадати всім нам, що Чорне море - це європейське море. Ми не хочемо бути свідками чергової мілітаризації в найближчому до нас регіоні. Ми будемо й далі наполягати на повазі до міжнародного права та конвенцій. За цих складних умов ми й надалі підтримуватимемо Україну. Я впевнена, що можу розраховувати на допомогу цього складу [Європейського] Парламенту в роботі, яку ми робимо.
Дякую.
Посилання на відео: https://ec.europa.eu/ avservices/video/player.cfm? ref=I162142
Немає коментарів: