Те, як майстерно навчились "хомо советікус" спотворювати результати демократичної процедури №1 - виборів знають тепер навіть у США. Декілька разів в пострадянськіх державах "на горячому" ловили фальшувальників волевиявлення. Чомусь ще з часів "перебудови" вважається нормальним корегувати результати конкурсів, виборів. Навіть цілий таємний клан сформувався тих, хто забезпечують вибори. В Україні всі пам'ятають про 3-й тур виборів президента 2004 і чому він стався. Але це не призвело до появи чіткого законодавства, яке б унеможливлювало втручання в результати виборів. Навіть більше. В Україні, кожний виборчий цикл починається з нового закона о виборах, законодавець має деяку "фору" в застосуванні "свіжого" акту. Колись ця традиція має піти у небуття. Особливо, після докладу спеціального прокурора США Р.Мюллера. Тепер ще й суд на технологом Манафортом додасть фактів що вибори не тільки - політика, іще й великий бізнес. І на цьому тлі, група романтиків з Києва розпочала регіональні публічні обговорення проекту нового Виборчого кодексу України.
У всіх південних обласних центрах були аншлаги місцевих експертів, та журналістів, але я був в Миколаєві, де нікого зайвого, чи не обізнаного у перебігу виборів по-українські - не було. А загалом, небагато людей воліють про вибори розмовляти публічно. Чому? Одні мабуть гадають: чим менше обізнаних, тим - краще, інші взагалі тільки про гроші.
Експертну команду десанту очолював нардеп О.Черненко, який багато років працював чи не в єдиному громадському виборчому проекту - КВУ. Сьогодні, пан депутат - голова підкомітету з питань виборів та референдумів. Але його вердикт на перспективу 2-го голосування за проект, який вже був в залі засідань - "важко узгоджуються позиції фракцій коаліції". Є компроміс - відтермінування вступу положень на 1 строк каденції ВР. Таке було, коли парламент в минулий раз "відмінив" мажоритарку. Але вже через скликання, парламентарі під впливом гасел (ніби народу) й волі (олігархів) цю норму прибрали.
Експерт з питань підготовки і проведення виборів - Євген Радченко звернув увагу зібрання що деякі зауваження до законопроекту вносять явно шахрайскі схеми, але вони будуть обов'язково "зупинені". Але є й "троянці" як турбота про папір для друкування бюлетенів, який буде закуповувати ЦВК...
До речі, цей орган який за Конституцією виступає "регулятором" виборчого процесу в державі, досі не оновлено, тобто - не сформовано. Невже президент не знає?
Відомий медіа-юрист О.Бурмагін під час круглого столу повинен був висвітлювати тему інформаціного забезпечення виборів та передвиборну агітацію. Але саме він озвучив "тактичну" мету перед цим виборчим законом: "здешевити вибори". І знаєте як?
Зменшити, чи взагалі прибрати фактор телевізійної реклами з передвиборчих перегонів.
Може бути. То з"являться високі технології, вибори почнуться в комп"ютерній мережі?
- Та ні, що ви кажете, в нас шляхів до деяких населених пунктів немає, та звязок стільниковий не всюди працює...
Одним словом - є новела закону яка забороняє ТБ, радіо та зовнішню рекламу. Но є - платні теледебати...
Мені здається, торгів з бізнесменами, яки вкладали у вітчизняне ТБ протягом років, а заробляли під час виборів не уникнути. А сам посил: що можно здешевити вибори через усунення реклами є - романтичною утопією.
Повернемось к сенсу виборів. Нові сили, персони повинні стати відомими виборцям й завоювати прихильників. Реклама (політична) - це інструмент ознайомлення з намірами нових та старих політиків. Телебачення, як найбільш масовий медіа - робить це швидко. В старих демократіях нові політики час від часу саме через вибори з"являють в президентських кабінетах чи на парламентських лавах. Це в Москві, наразі, Кремль обирає народу переможців у всіх виборах. Дешево й ощадливо. А телекартинка лише лігітімізує вибір. Тому хочеться пригадати народне прислів'я про "дешеву рибу та юшку".
А завдання навчитись проводити демократичну процедуру №1 - вибори, чесно та по-справжньому ніхто не знімає. Лупаємо далі... А Венеціанській коміссії та Раді Європи - дякуємо за підтримку.
В.Головченко
Немає коментарів: