Зараз в Україні тривають 62 реформи, всі вони описані у Стратегії сталого розвитку «Україна-2020». Стратегія охоплює всі галузеві реформи та десять пріоритетних реформ, які мають прямий вплив на незалежність та безпеку держави. Реформа державного управління (РДУ) – в списку пріоритетних реформ.
Міжнародні партнери, насамперед ЄС, надають пряму підтримку РДУ: сприяння експертів та спеціалістів із найму працівників, технічну підтримку та фінансову допомогу. Все це робиться для досягнення бажаних змін. Загальновідомо, що РДУ – ключова для боротьби з корупцією. Разом із Світовим банком, вони розвивають систему кадрового менеджменту. Ця система – IT-інструмент, який зробить можливим отримання інформації щодо працівників сектору державного управління: їх загальної кількості, де вони працюють, чим займаються.
Одна з ключових ідей РДУ – децентралізація. Її ціль – змінити сучасну систему розподілення компетенцій і надати більше прав, обов’язків та бюджетних коштів місцевим владам, послабивши вплив органів центральної влади. Усі держави, які пройшли через РДУ до вступу в ЄС, починали з децентралізації.
Станом на січень 2017 в Україні було 283,4 тис. державних службовців, тобто один урядовець на 170 громадян. Мета РДУ – не тільки зменшити кількість державних службовців, але і збільшити ефективність, професійність та доступність державної служби для громадян. Це призведе, серед іншого, до скорочення кадрів, однак перш ніж це відбудеться, буде проведений аналіз та зміна форми та суті державного управління та стратегічного планування, оптимізація кількості державних службовців та їхньої продуктивності, впровадження сучасних інструментів управління кадрами. Також зменшать адміністративне навантаження на громадян та розпочнуть надавати адміністративні послуги в електронній формі.
РДУ розпочали з перших десяти міністерств, які вже створили нові платформи всередині власної структури («Директорати») та наймають туди працівників. До участі у конкурсах запрошують фахівців із менеджерським досвідом та державних службовців на загальних умовах для обох категорій претендентів. Наймання висококласних кадрів, спроможних впровадити передбачені зміни, стало можливим завдяки розробці якісного рекрутингового процесу, здійсненого міжнародною кадровою компанією Хадсон.
Кандидатів приваблюють не тільки ідеєю здійснення змін у державі, але і конкурентоспроможними зарплатами – так уряд піднімає престижність державної служби. Компанія набору працівників розпочалася у вересні 2017 року. Усі актуальні вакансії перелічені на сторінці career.gov.ua, де можна зареєструватися та віддалено подати передбачені документи.
Українська система державної служби дісталася нам у спадок від СРСР, і до теперішніх реформ вона істотно не змінювалася. Компетенція центральних органів державної влади зараз охоплює розвиток державної політики, управління державною власністю, моніторинг нагляду за стандартами та надання адміністративних послуг. У майбутньому різні типи завдань треба розподілити між різними органами: державні агенції повинні керувати державним майном, державні служби – надавати послуги, державні інспекції – слідкувати, а центральна влада має зосередитись лише на розвиткові державної політики.
У червні 2016 року Уряд затвердив Стратегію реформування державного управління України на 2016-2020 роки. Вона була створена за підтримки європейських експертів з державного управління і заснована на Принципах державного управління ЄС. Їхні рекомендації були взяті за основу Стратегії та Закону України «Про державну службу», ухваленого Верховною Радою України у грудні 2015 року.
Як зазначає Worldwide Governance Indicator, ефективність української влади у 2016 році оцінили на 31.73 із 100. Для порівняння: Словенія – 83.65, Словаччина – 76.44, Чехія – 79.81. Найвищий показник серед держав ЄС у Данії – 99.04. І тільки у Сінгапуру показник 100 – не новина, що цим містом-державою керують як корпорацією, а не як клубом за інтересами.
Відомо, що у державах ОЕСР, які впроваджують реформу державного управління, вона базується на приватизації та дерегуляції. Обидва аспекти націлені на зближення громадськості та приватного сектора.
Показово, що всі держави – колишні члени СРСР, які спромоглися стати членами ЄС, докорінно змінили їхні системи державного управління. Процеси змін розпочалися на початку 1990-их і тривають досі: е-урядування – це новий крок, який більшість європейських держав вже впровадили. Щоб спіймати заданий ритм, українській РДУ необхідно бути безповоротною та безжалісною до старих правил. Для такого курсу потребуємо політичної волі та державної підтримки.
Цю статтю було спершу опубліковано на сайті проекту UkraineWorld.
Немає коментарів:
Дописати коментар