пʼятниця, 12 січня 2018 р.

«Миколайчики» українських теленовин


Як телеканали розповідали про благодійність своїх улюблених політиків і бізнесменів.

День святого Миколая – це чи не найкращий та найстабільніший привід для благодійного піару, адже сама суть щорічного свята полягає в подарунках для дітей. Про різноманітних «миколайчиків» цього року розповідали на «Інтері», «Україні» та «1+1». Причому на останньому бенефіціаром піару була навіть не особа, яка вручала подарунки, а місце, де вона це робила.



«Святий Миколай […] разом з дітьми запалив головну ялинку “Буковеля”», – повідомила ведуча Лідія Таран на «1+1» 18 грудня. У тематичному матеріалі кореспондентка Алла Пас не лише детальніше розповіла про подію, а й зробила кілька суто рекламних акцентів: «На “Буковелі” вже запрацював різдвяний ярмарок. Святий Миколай, який знає усі забаганки малечі, запевняє, тут можна знайти подарунки дітям - цукерки, тістечка, іграшки. І настрій дорослим підняти поживними наїдками – пловом, варениками, печеною картоплею». Також на телеканалі анонсували наступні заходи: «24 грудня під цією ялинкою зберуться католики зустріти Святий вечір». Загалом очевидно, що ялинка на Буковелі – це зовсім не загальнонаціональна новина, а радше продовження початого раніше піару курорту. Що ж до розповідей про місцеві активності, то вони звучать так, немов закликають відвідати «ярмарок» (чи навіть сам «Буковель») тих, хто цього ще не зробив. Нагадаємо, що до націоналізації «Приватбанку» гірськолижний курорт «Буковель» належав власнику «1+1» Ігорю Коломойському. Журналісти рекламують його за інерцією?

На «Інтері» відзначилися чи не найбільш контрверсійним святковим піаром. 20 грудня телеканал розповідав, як глава благодійного фонду «Відродження» Володимир Мунтян привіз новорічні подарунки дітям у Київський онкоцентр. При цьому «Подробности» скромно промовчали про те, що Володимир Мунтян – це, за сумісництвом, самопроголошений 13-й апостол і що 10 січня в нього запланований телекрусейд. Тож подібна медійна активність може бути частиною рекламної кампанії заходу. До речі, на офіційно оприлюднених фото з лікарні не помітно, щоби приїзд Мунтяна знімав якийсь інший телеканал, крім його «Відродження» та «Інтера».

Тим не менше, вражає сюжет «Подробностей» не лише цим. По-перше, журналісти роблять значний візуальний та аудіальний акцент на щедрості бізнесмена: «Кто-то получил ценные игрушки, кто-то – современные планшеты и телефоны последних моделей», – розповідає кореспондентка Оксана Григорьєва. Саме її зазначено авторкою матеріалу, хоча на раніше згаданих фото із заходу мікрофон «Інтера» тримає чоловік. По-друге, в сюжеті пролунала оця цитата від згаданої кореспондентки: «Такие праздники не менее важны для маленьких пациентов, чем лекарства, уверена заведующая отделением». Себто допомогу благодійника журналісти (далі в сюжеті цього ніхто не повторює) прирівняли до медикаментозного лікування. По-третє, закінчується повідомлення детальним піарним синхроном самого Мунтяна, в якому той 40 секунд (!) хвалиться своєю допомогою: «…Ежемесячно мы помогаем и лекарствами, и медикаментами, и химиотерапия, все остальное, это ежемесячная помощь, которая не прекращается уже годы». А як же «блаженные кроткие»?

«Україна» 19 грудня виділилася найбільшою кількістю одноманітних благодійних сюжетів за день. Почали на телеканалі зі свого власника – Ріната Ахметова. Його тут і так піарять на благодійності щодня, але зазвичай розповідають про допомогу лише одній дитині, цього разу йшлося про 100 тисяч: «Более 100 тысяч детей получат новогодние подарки от Рината Ахметова в этом году […] Более ста детей уже побывали на праздничном мероприятии», – заявила ведуча Анна Панова. Сюжет про згаданий захід дивитися фізично незручно, адже протягом трьох хвилин Ріната Ахметова згадують у ньому аж дев’ять разів. Про нього розповідають журналісти: «Дом семейного типа поддерживает Фонд Рината Ахметова», співробітники фонду: «Помощь детям всегда в приоритете у Рината Леонидовича», а також гості заходу: «Благодарим Рината Леонидовича за то, что это человек не просто слова, а дела». Узагалі, це «нормально», коли в подібних сюжетах усі коментарі присвячені лише подякам благодійнику, але дев’ять разів?

Далі ведуча Анна Панова розповідає про співголову «Опозиційного блоку», який вітав дітей разом із хокеїстами: «Подарки ко дню Святого Николая получили школьники Донецкой области. Сладкие наборы детям передал хоккейный клуб “Донбасс” (президент – Борис Колесников. – MS) и благотворительный фонд Бориса Колесникова».

Останнім благодійником (не перестаємо дивуватися субординації піару) у випуску став нардеп «Опозиційного блоку» Вадим Новинський: «Три миллиона гривен для спасения детей с врожденным пороком сердца. Сертификат на такую сумму передал народный депутат Украины Вадим Новинский Киевскому центру сердца».

Але на цьому «Сегодня» не зупинилися. Журналісти з вигодою для своїх улюбленців розповіли не лише про конкретні прояви, а й про загальний стан благодійності в Україні. Ведуча Анна Панова повідомила: «Топ-5 частных фондов Украины. Издание “Деловая столица” опубликовало рейтинг благотворительных организаций». Із 36 секунд сюжету 20 секунд розповідали лише про лідера серед згаданих у переліку фондів – «Фонд Ріната Ахметова». При цьому в журналістів, очевидно, не вистачило часу, щоби вказати, що дані «Деловой столицы» лише приблизні, адже Фонд Ахметова «с начала войны не сообщает финансовых показателей». Також Анна Панова гіперболізувала діяльність організації: «… Спасено больше миллиона человеческих жизней». Крім свого власника «Сегодня» згадали також про Віктора Пінчука та Петра Порошенка, хоча вони й посідають лише третє і четверте місця рейтингу, майже втричі поступаючись у витратах на благодійність Олександру Фельдману, народному депутату «Волі народу». Не згадали й про «Фонд братів Кличків», який закриває п’ятірку. Тож інформативної, збалансованої та якісної новини в «України» не вийшло.

У всіх цих повідомлень (за винятком хіба що сюжету «1+1») простежуються кілька спільних ознак. В усіх випадках тележурналісти згадували про благодійність лише тих політиків і бізнесменів, яких уже піарили в новинах раніше. В усіх коментарях співробітники різноманітних закладів допомоги лише дякували благодійникам і майже нічого не розповідали про свою діяльність, потреби та проблеми. В усіх сюжетах було чимало кадрів радісних дітей і жодної дитячої історії. В усіх повідомленнях ішлося лише про конкретні благодійні заходи й навіть не згадувалася загальна ситуація в галузі (у дитячих будинках, із хворобами серця, з онкологією). Загалом, усі ці сюжети розповідали про факт надання допомоги, а не про потребу в ній. Що логічно, адже, радше за все, про час, дату, місце та факт зйомок тележурналісти дізнавалися саме від благодійників, а не від умовних школярів Донецької області.

Навряд чи хтось стане сперечатися, що допомога дітям вартує того, аби в обмін на неї бізнесмени й політики отримували порцію самореклами. Питання лише в тому, що в обмін на таку благодійність отримують журналісти?

Детальніше про це й те, як журналісти допомагали Радикальній партій просувати потенційно небезпечні законопроекти, а Володимиру Гройсману – самостійно оцінювати свою роботу, читайте в публікації «Політикам Миколай приніс хвилинку слави на ТБ. Моніторинг теленовин за 18–24 грудня 2017 року».

Немає коментарів:

Дописати коментар