Громадян в Україні все більше цікавить: як і навіщо витрачаються гроші бюджету в містах і громадах? Но то пересічних людей, не “обтяжених” думах про громадську копійку. А бюрократи невдоволені: чого носа пхаєте у “святі” справи - розподілу бюджетних коштів.
Проект “Громадське партнерcтво за прозорі місцеві бюджети” разом з українським та словацькими офісами Transparency International проводять цікаві семінари “Як підвищити прозорість міст” #TransparentCities. На одному з них був наш кореспондент. Ділиться інформацією яку отримав.
Цікава та корисна інформація про бюджет міста повинна бути на офіційному сайті міста. Як підготовчі документи, так контрольні звіти, щодо постатейного виконання бюджету. Ви знаєте: скільки відшкодовується цього року на пільговий проїзд у громадському транспорті? Чи взагалі, скільки послуг отримує мешканець міста Миколаєва?
Органам місцевого самоврядування відкритість бюджету потрібна щоб забеспечити політичну підтримку та розуміння проблем. А ще - громадяни в більшості випадків зможуть пропонувати нетрадиційне рішення. Наприклад, зараз точаться підкилимні перемовини про прийняття на баланс міста обласного КП “Теплокомуненерго”. Якщо міськвиконком має сумніви, щодо доцільності, чи можливості економічної цього “придбання”, потрібно було в публічній площині вести діалог з областю, яка плекає надію позбутись цього активу.
Слід мати на увазі стадії бюджетного процесу:
планування, або складання
розглядання першого варіанту , коригування та прийняття до 25.12 всіх місцевих бюджетів.
виконання бюджету
звітування (обов'язково публічне). Ви ще не бачили? Нічого. Має з'явитись - вимагаємо.
Взагалі, бюджетної інформації купа. Навіть депутати міськради не всю отримують. Чому? В них запитайте. А ще, поцікавтесь: що криється за такою фразою:”утримання ОМС”?
А може ми побачимо виступи депутатів в медіа з приводу “прозорості” бюджетотворення. І не сподівайтеся тільки на громадський бюджет в спрощеній формі, він розповідає про документ. А для запровадження прозорості слід починати з вчасної публікації проекту міського бюджету. Публічне обговорення того як і на що будуть в наступному році використовуватись наші (місцеві) грощи. Цікаво також побачити бюджетні запити до того, як вони приходять на сесію. А для цього, весь бюджет повинен бути в форматі відкритих даних (машиночитаемом вигляді). Поекти квартальних, та річного звіту також повинні з'являтись в широкому доступі. Коли? Як ми, містяни того забажаємо. Закон трактує це однозначно.
Після відкриття бюджетної інформації логічно передивитись річний план закупівель. Вони ж робляться не за особисті гроші міських чиновників, а за наші - громадські. Психологія заважає бути щірим коли закуповуєшь не для себе. Тому контроль і ще раз контроль може заважати виникненню корупції. А для цього, треба мати публічний план закупівель. Ви його бачили? Всю аналітику мають співробітники виконкому. А якщо вони не вміють створювати плани закупівель, треба вирішувати: нащо місту такі спеціалісти. Контроль закупівель мають вести як громадяни, так і бізнес, який може бути активнішими. Якщо ви виробляєте гарні м'ясні котлети і бачите закупівлю для шкільних їдалень цих самих котлет, робіть публічно свою пропозицію з обґрунтуванням вашої ціни. Вам точно відомо в кого КП комбінат шкільного харчування проводить закуп і в яку ціну. Її корупційна складова може викликати увагу контролюючих установ, а може - зниження ціни. Якщо всі закупи комунальних підприємств будуть в Prozorro.gov.ua у громади буде запобіжник проти корупції. Прозорість - живляться строками в закупівлях. Іх не треба робити в останню мить. Тому, ще раз скажемо про річний план закупівель. Моніторинг виконання контрактів теж повинен бути у вільному доступі громадян. З'явився сервіс Dozorro завдяки якому можливо прискіпливо передивитись всі закупи.
Прозорість також має складову у вигляді річного аудиту всіх комунальних підприємств. Як гроші зароблялись, чи витрачались? Щоб не було маніпулятивних вигуків, а ефективність менеджменту нашої спільної власності - підвищилась.
Поки Миколаїв в рейтингу прозорості міст - 5-й. Але інші міста та їх громади не сплять, відкривають інформацію. Змагання за прозорість - реальний шлях для підвищення якості життя в містах.
Проект “Громадське партнерcтво за прозорі місцеві бюджети” разом з українським та словацькими офісами Transparency International проводять цікаві семінари “Як підвищити прозорість міст” #TransparentCities. На одному з них був наш кореспондент. Ділиться інформацією яку отримав.
Бюджетні пристрасті
Цікава та корисна інформація про бюджет міста повинна бути на офіційному сайті міста. Як підготовчі документи, так контрольні звіти, щодо постатейного виконання бюджету. Ви знаєте: скільки відшкодовується цього року на пільговий проїзд у громадському транспорті? Чи взагалі, скільки послуг отримує мешканець міста Миколаєва?
Органам місцевого самоврядування відкритість бюджету потрібна щоб забеспечити політичну підтримку та розуміння проблем. А ще - громадяни в більшості випадків зможуть пропонувати нетрадиційне рішення. Наприклад, зараз точаться підкилимні перемовини про прийняття на баланс міста обласного КП “Теплокомуненерго”. Якщо міськвиконком має сумніви, щодо доцільності, чи можливості економічної цього “придбання”, потрібно було в публічній площині вести діалог з областю, яка плекає надію позбутись цього активу.
Слід мати на увазі стадії бюджетного процесу:
планування, або складання
розглядання першого варіанту , коригування та прийняття до 25.12 всіх місцевих бюджетів.
виконання бюджету
звітування (обов'язково публічне). Ви ще не бачили? Нічого. Має з'явитись - вимагаємо.
Взагалі, бюджетної інформації купа. Навіть депутати міськради не всю отримують. Чому? В них запитайте. А ще, поцікавтесь: що криється за такою фразою:”утримання ОМС”?
А може ми побачимо виступи депутатів в медіа з приводу “прозорості” бюджетотворення. І не сподівайтеся тільки на громадський бюджет в спрощеній формі, він розповідає про документ. А для запровадження прозорості слід починати з вчасної публікації проекту міського бюджету. Публічне обговорення того як і на що будуть в наступному році використовуватись наші (місцеві) грощи. Цікаво також побачити бюджетні запити до того, як вони приходять на сесію. А для цього, весь бюджет повинен бути в форматі відкритих даних (машиночитаемом вигляді). Поекти квартальних, та річного звіту також повинні з'являтись в широкому доступі. Коли? Як ми, містяни того забажаємо. Закон трактує це однозначно.
Конфлікт в закупівлі
Після відкриття бюджетної інформації логічно передивитись річний план закупівель. Вони ж робляться не за особисті гроші міських чиновників, а за наші - громадські. Психологія заважає бути щірим коли закуповуєшь не для себе. Тому контроль і ще раз контроль може заважати виникненню корупції. А для цього, треба мати публічний план закупівель. Ви його бачили? Всю аналітику мають співробітники виконкому. А якщо вони не вміють створювати плани закупівель, треба вирішувати: нащо місту такі спеціалісти. Контроль закупівель мають вести як громадяни, так і бізнес, який може бути активнішими. Якщо ви виробляєте гарні м'ясні котлети і бачите закупівлю для шкільних їдалень цих самих котлет, робіть публічно свою пропозицію з обґрунтуванням вашої ціни. Вам точно відомо в кого КП комбінат шкільного харчування проводить закуп і в яку ціну. Її корупційна складова може викликати увагу контролюючих установ, а може - зниження ціни. Якщо всі закупи комунальних підприємств будуть в Prozorro.gov.ua у громади буде запобіжник проти корупції. Прозорість - живляться строками в закупівлях. Іх не треба робити в останню мить. Тому, ще раз скажемо про річний план закупівель. Моніторинг виконання контрактів теж повинен бути у вільному доступі громадян. З'явився сервіс Dozorro завдяки якому можливо прискіпливо передивитись всі закупи.
Прозорість також має складову у вигляді річного аудиту всіх комунальних підприємств. Як гроші зароблялись, чи витрачались? Щоб не було маніпулятивних вигуків, а ефективність менеджменту нашої спільної власності - підвищилась.
Поки Миколаїв в рейтингу прозорості міст - 5-й. Але інші міста та їх громади не сплять, відкривають інформацію. Змагання за прозорість - реальний шлях для підвищення якості життя в містах.
С.Лиманов.
Немає коментарів: