Хіба творення демократичного устрою - легка робота? Хто так гадав, мабуть вже розбив рожеві окуляри декілька разів. Ні! Ще раз: ні! Сьогоднішня коаліція в українському парламенті на початку каденції брала зобов'язання змінити закон про вибори.
Досі ця обіцянка не виконана. Є обставини, чому це не сталось! Політичні - тільки кидаються в очі. Ще багато ментальних, та юридичних особливостей України роблять кожний наступний закон про вибори народних депутатів "пристосованим" під потреби правлячого клану.
Що буде на цей раз?
В РПРі зібрались експерти, журналісти, діючи депутати та подискутували які шанси у запропонованих законопроектів, та чому важливо позбавити ВРУ мажоритарників.
Досі ця обіцянка не виконана. Є обставини, чому це не сталось! Політичні - тільки кидаються в очі. Ще багато ментальних, та юридичних особливостей України роблять кожний наступний закон про вибори народних депутатів "пристосованим" під потреби правлячого клану.
Що буде на цей раз?
В РПРі зібрались експерти, журналісти, діючи депутати та подискутували які шанси у запропонованих законопроектів, та чому важливо позбавити ВРУ мажоритарників.
Олег Рибачук з ЦентруUA впевнений що місцевим громадам та бізнесу треба завчасно проговорювати: що далі? Як працювати? Почати дискусію завчасно. Щоб діючи в парламенті політсили не забалтували політреформу треба чіткіше артикулювати сенси виборців в перспективі. Мажоритарної системи треба позбутись, бо купівля голосів серед жебраків дуже профітний бізнес, але дієвих рішень для мешканців таких округів чекати - зась! Тому зараз, поки йде просування законопроектів(5-ти) на містах треба вести напрацювання, таку собі "білу книгу рішень", які зможуть задовільнити всіх. Ну а партіям в цей час треба починати конкурувати якістью майбутніх депутатів. Саме регіональні політичні сили повинні складати порядок денний і займати прохідні міста в списках партій. Так має бути.
Але в Раді 5 законопроектів про наступні вибори народних депутатів. Найбільш прийнятні N3112-1 - Виборчий кодекс, та N1068-2 закон винесений В.Чумаком. Євген Радченко, головний єксперт групи Реформа виборчого законодавства Реанімаційного Пакету Реформ (РПР) допові про переваги для громадян саме цих законопроектів.
По-перше, він проти мажоритарної системи, як підкупу виборця! Зміна політичної системи після 2014-го року тому і не відбулась, бо законодавець часів "злочинної влади" залишив собі "офшор" виборний у вигляді мажоритарних округів. На деяких, як у Донбасі, для перемоги одіозним "червоним директорам" вистачило пару тисяч куплених голосів. "Якість" роботи більшої кількості мажоритарних депутатів у ВРУ VIII скликання не витримує критики. Це в ліпшому варіанті - законодавчій спам. Тому - без мажоритарників, щоб відповідальність за якість роботи в парламенті лежала на партіях. Саме партія по новому законопроекту має висувати в кожному з 28 виборчих округів мінімум 5 кандидатів. (27 регіональних+1 загальнонаціональний округ.) Тобто - 135 кандидатів. В деяких з українських партій членів стільки не зібрати... Чули, що деяки з вітчизняних партій на одному дивані вміщаються?! "Важать" всі кандидати однаково, і в 27 місцевих(по областях, Крим "причеплено" до Херсонщини), і загальнонаціональний списки. Заставу грошову за участь в виборах вносять партії. Прохідний бар'єр розглядається на рівні 3%, його подолають за прогнозами по цій моделі виборів - 6 партій. Бюлетені - "найстрашніша" за думкою Євгена, зміна. В ньому виборець в кабіні має ПРОСТАВЛЯТИ номер партії, та номер улюбленого кандидата з цієї ж партіі! Вуаля! Ніяких плошаниць з призвищами, маленький папірець і ... числа. Хто зна? Що легше підробляти.
Вага об'єктивних спостерігачів зростає. Як і розслідування злочинів проти виборчих прав. Про перебіг цих подій після чергових місцевих виборів по державі розказала Ольга Айвазовська, голова правління ГВО "ОПОРА". Загалом, після останніх (2015) місцевих виборів було ухвалено 63 рішення щодо кримінальних впроваджень. Винними у вчиненні злочинів проти виборчих прав громадян було визнано 69 осіб. А скільки випадків фальсифікації не потрапило до судів?!
Саме зростання свідомості виборця, та неголосування за примарні обіцянки вчорашніх "опозиціонерів" та діячів з влади, можуть забезпечити зміни системи. Вибори, за яким би новим законом не проводились, тільки віддзеркалюють стан суспільства. Його страхи, та уподобання.
Один з "молодих" нардепів, сповідуючих демократичні цінності - Мустафа Найєм про новий закон так і сказав: "Он не ідеален!" Але, пояснив, чому буде голосувати за нього.
- Закон прибирає принципи маркетингу з виборчого процесу, робить вибір більш свідомим. Скасовує мажоритарки - це кріпосне право в Украіні.
Відповідаючи на запитання, а хто супротивник N1 цієї новели закону, він гадає, що мажоритарники президентської політсили, які були керівниками штабів у 2014-му році.
І взагалі: "підхід по особистостях - тягне нас назад", підсумував нардеп БПП. Він має намір просувати серед молоді ідею брати участь у виборах свідомо, на відміну від бабусь, які "беруть гречку" відаючи свій голос за "корупціонерів". Дуже мало поки молодих людей, та середнього віку беруть участь у виборах, це й обумовлює тих самих політиків, що і у минулому десятиріччі. Зміни тренду голосування може забезпечити тільки молоде покоління. І він буде з однодумцями над цим працювати всю осінь. Недоторканність депутатів, як каже депутат це питання "торгів" з президентською адміністрацією.
Що ж? Осінь політична - розпочалась. Різні громадські думки, щодо покращення парламентаризму в Украіні - розглядаються. Це добре. Бо коли ви щось купуєте - збираєте інформацію, перевіряєте? Чому обираючи владу, а парламент - формує уряд в Украіні, ми повинні спиратись на заклики теле проповідників? Треба - зважити, може подумати, чи "пощупати", але готувати свій вибір! Час ще є.
В.Головченко з Киіва, РПР.
Немає коментарів: