Декілька років Центри Надання Адміністративних Послуг (ЦНАП) нібито повинні працювати в Україні. Нажаль, не всі міста та районі відкрили ці пункти обслуговування населення. Тому наприкінці року в Івано-Франківську Молодіжний громадській центр «Еталон» в партнерстві з департаментом економіки місцевої ОДА зібрав міжнародну конференцію «Співпраця громади та влади задля підвищення якості та ефективності надання адміністративних послуг та наближення їх до європейських стандартів».
Сьогодні в Україні працюють 3 системи які надають населенню і бізнесу так звані «адміністративні послуги», це: ліцензування, дозвільна система та адміністративні послуги. Всі вони були застосовані на різних етапах української держави, та розвитку економічної моделі. Тобто деякі повинні зникнути! Насамперед – ціль, забезпечити народ високою якістю адмінпослуг.
А що це?
Ну коли громадянину потрібно отримати водійське посвідчення, чи дозвіл на будівництво – це не повинно перетворюватись в «ходіння по муках»(декілька місяців). Адміністративна послуга –
це звернення до адміністративного орану не лише за юридичним оформлення суб’єктивних прав особи, але й до виконання обов’язків фізичної чи юридичної особи. Наприклад, відповідно до закону, фізичні та юридичні особи зобов’язані періодично подавати звіти до податкових органів. Організацію прийому таких звітів має здійснюватися на тих самих засадах, що й надання інших адміністративних послуг. Краще, коли існує такий собі супермаркет адміністративних послуг, де кожний може отримати послугу. Найкращі (поки) ЦНАПи з Харкова, Одеси, Київа та Івано-Франківська презентували свої практики обслуговування городян, та но-хау.
Загалом в різних ЦНАПах існує подекуди різний перелік послуг. З 660 центрів які повинні запрацювати десть 1/3 ще – на папері. Європейці – естонці, та поляки на конференції закликали українців більш рішуче застосовувати цю практику. А також долучати все нові й нові послуги. Чому?
Це – дешево, кажуть, а ще розмежовує органи, які займаються вироблення політики та органи, які займаються поточним адмініструванням. Це чудово ілюструють посвідчення водія та закордоні паспорти. Іх видачу конче потрібно вивести з МВС, щоб обмежити корупційні апетити, та знизити коштовність послуги.
Деякі з європейців кажуть, що хибна практика українських «довідок», які всі видаються тільки за плату, повинна піти у минуле! Чому громадянин повинен платити за адміністративні послуги? Але ж він вже сплатив податки на утримання держави!!!
Про це, а також про підвищення якості послуг, утворення стандартів надання адміністративних послуг населенню місцевим самоврядуванням і опікувався проект «Підвищення якості та ефективності надання адміністративних послуг», якій адмініструвала Івано-Франківська ГО Молодіжний громадській центр «Еталон», голова правління Л.Аронець. Тому що, хто як не самі громадяни – отримувачі послуг можуть іх не тільки оцінити, а ще й вдосконалювати. Нині самі популярні послуги це: реєстрація проживання, видача паспортів, реєстрація бізнесу, посвідчення. Вважаючи, що громадяни по всій Україні може отримати 52 адміністративні послуги органів виконавчої влади, які надаються через ЦНАПи, то важливо, щоб однаковий сервіс могли надати в Калуші та Баштанці. Тому особової ваги набуває стандарт та процедура надання послуги. Мінюст моні торить надання адмінпослуг, але завдання громад прискіпливо придивляться, до якості та списку послуг, а також за потреби «давити» на суб’єктів надання послуг, які на квапляться передавати іх до ЦНАПів. Чому?
А хто ж відмовиться від влади?! Знайдеться тисячу приводів, а скоріше – не знайдеться потрібних людей, чи умов праці. Але, в кожному місті, та районі повинні працювати 6 днів на тиждень ЦНАПи. Вони повинні служити задовільненню потреб населення в послугах, та запобігати корупції. Офіційні зусилля і виконання державних програм не завжди в Україні працюють безпосередньо на народ, тому активні громадяни й тут повинні застосовувати право звернення. Також не встановлено чіткі вимоги щодо системи інформування про адміністративні послуги (цілодобова довідка, портал адміністративних послуг, вимог до веб-сайтів органів влади). Тому без уваги громадянського суспільства не обійдеться і ця реформа.
Щоб не знущались з громадян при відправлені адмінпослуг, повинні бути відомі стандарти якості, задіяні люди, які хочуть служити громаді, а громадській контроль їх постійно оцінював. І нема сенсу когось корумпувати!
Невже таке можливо?
В умовах децентралізації саме «найблищий до людей» владі - місцевому самоврядуванню, потрібно зосередитись на якості виконання цих масових послуг населенню. Виділити зручні приміщення, налагодити співпрацю всіх суб’єктів, ти самим – встановити режим сприяння вдосконаленню послуг. А якщо полишити мешканця наодинці з «столоначальником» -- його прихильність впаде до 0.
Сьогодні в Україні працюють 3 системи які надають населенню і бізнесу так звані «адміністративні послуги», це: ліцензування, дозвільна система та адміністративні послуги. Всі вони були застосовані на різних етапах української держави, та розвитку економічної моделі. Тобто деякі повинні зникнути! Насамперед – ціль, забезпечити народ високою якістю адмінпослуг.
А що це?
Ну коли громадянину потрібно отримати водійське посвідчення, чи дозвіл на будівництво – це не повинно перетворюватись в «ходіння по муках»(декілька місяців). Адміністративна послуга –
це звернення до адміністративного орану не лише за юридичним оформлення суб’єктивних прав особи, але й до виконання обов’язків фізичної чи юридичної особи. Наприклад, відповідно до закону, фізичні та юридичні особи зобов’язані періодично подавати звіти до податкових органів. Організацію прийому таких звітів має здійснюватися на тих самих засадах, що й надання інших адміністративних послуг. Краще, коли існує такий собі супермаркет адміністративних послуг, де кожний може отримати послугу. Найкращі (поки) ЦНАПи з Харкова, Одеси, Київа та Івано-Франківська презентували свої практики обслуговування городян, та но-хау.
Загалом в різних ЦНАПах існує подекуди різний перелік послуг. З 660 центрів які повинні запрацювати десть 1/3 ще – на папері. Європейці – естонці, та поляки на конференції закликали українців більш рішуче застосовувати цю практику. А також долучати все нові й нові послуги. Чому?
Це – дешево, кажуть, а ще розмежовує органи, які займаються вироблення політики та органи, які займаються поточним адмініструванням. Це чудово ілюструють посвідчення водія та закордоні паспорти. Іх видачу конче потрібно вивести з МВС, щоб обмежити корупційні апетити, та знизити коштовність послуги.
Деякі з європейців кажуть, що хибна практика українських «довідок», які всі видаються тільки за плату, повинна піти у минуле! Чому громадянин повинен платити за адміністративні послуги? Але ж він вже сплатив податки на утримання держави!!!
Про це, а також про підвищення якості послуг, утворення стандартів надання адміністративних послуг населенню місцевим самоврядуванням і опікувався проект «Підвищення якості та ефективності надання адміністративних послуг», якій адмініструвала Івано-Франківська ГО Молодіжний громадській центр «Еталон», голова правління Л.Аронець. Тому що, хто як не самі громадяни – отримувачі послуг можуть іх не тільки оцінити, а ще й вдосконалювати. Нині самі популярні послуги це: реєстрація проживання, видача паспортів, реєстрація бізнесу, посвідчення. Вважаючи, що громадяни по всій Україні може отримати 52 адміністративні послуги органів виконавчої влади, які надаються через ЦНАПи, то важливо, щоб однаковий сервіс могли надати в Калуші та Баштанці. Тому особової ваги набуває стандарт та процедура надання послуги. Мінюст моні торить надання адмінпослуг, але завдання громад прискіпливо придивляться, до якості та списку послуг, а також за потреби «давити» на суб’єктів надання послуг, які на квапляться передавати іх до ЦНАПів. Чому?
А хто ж відмовиться від влади?! Знайдеться тисячу приводів, а скоріше – не знайдеться потрібних людей, чи умов праці. Але, в кожному місті, та районі повинні працювати 6 днів на тиждень ЦНАПи. Вони повинні служити задовільненню потреб населення в послугах, та запобігати корупції. Офіційні зусилля і виконання державних програм не завжди в Україні працюють безпосередньо на народ, тому активні громадяни й тут повинні застосовувати право звернення. Також не встановлено чіткі вимоги щодо системи інформування про адміністративні послуги (цілодобова довідка, портал адміністративних послуг, вимог до веб-сайтів органів влади). Тому без уваги громадянського суспільства не обійдеться і ця реформа.
Щоб не знущались з громадян при відправлені адмінпослуг, повинні бути відомі стандарти якості, задіяні люди, які хочуть служити громаді, а громадській контроль їх постійно оцінював. І нема сенсу когось корумпувати!
Невже таке можливо?
В умовах децентралізації саме «найблищий до людей» владі - місцевому самоврядуванню, потрібно зосередитись на якості виконання цих масових послуг населенню. Виділити зручні приміщення, налагодити співпрацю всіх суб’єктів, ти самим – встановити режим сприяння вдосконаленню послуг. А якщо полишити мешканця наодинці з «столоначальником» -- його прихильність впаде до 0.
В.Головченко
"Найкращі (поки) ЦНАПи з Харкова, Одеси, Київа та Івано-Франківська презентували свої практики обслуговування городян, та но-хау"... Дивне твердження автора, враховуючи те, що 1-й в Україні такий ЦНАП (під назвою "Прозорий офіс") був створений у Вінниці, а не у перерахованих містах. Більше того, ще за Президентів України В.Ющенка і навіть В.Януковича цьому досвіду і почину надали статус державної програми та видали рішення щодо створення подібних до вінницького сервісів в органах самоврядування всіх міст нашої держави.
ВідповістиВидалити