По всіх регіонах України говорять сьогодні про децентралізацію. У Львівському прес-клубі зійшлись на круглий стіл «Регіональна реформа в Україні: плюси та мінуси для Львівщини» місцеві та польські політики, та експерти. Журналісти їх дуже ретельно попитали. Наш кореспондент був там.
Польський досвід розподілу влади та повноважень між центральною владою і місцевими громадами, під час адмінреформи, яка почалась в Польщі 16 років тому, висвітив Томаш Камінскі, депутат Сейму Республіки Польща. Це було не тількі скорочення органів управління - воеводств, а насамперед доведення до логічної кількості з огляду на економіку. В ті часи Польща була бідною державою, як сьогодні Україна. То перше завдання децентралізації по-польскі - було наповнення майном, та реальною економікою адміністративні одиниці.Так дуже поважна політик Анна Ковальска, депутат сеймику Підкарпатського воєводства, екс-віце-маршалек Підкарпатського воєводства, промовила декілька слушних порад львів'янам з огляду на досвід свого регіона (Жешува).
1)Влада центральна не дуже бажає віддавати гроші бюджета на інший рівень.
2)повіти, або райони повинні бути як можно більшими, щоб їм вистачало місцевих коштів з податків на місцеві соціальні програми.
3) Чітко размежувати повноваження місцевої законодавчої та виконавчої гілок влади.
4) Найголовніше з огляду на досвід Польщі! "Ті регіони, де дбали про бізнес - стався ефект від
реформ. Ні Київ, ні обласні ради нічого не зможуть рельно для вас зробити більше, ніж це зробить місцевий фермер, чи підприємець, які сплачують тут податки."Пані Анна дала раду львів'янам залучати досвід з ЕС, як розвивати місцеві бізнеси. Принаймі, вона каже що вони теж на початку реформ не вміли це робити, але завдякі досвіду з Франції та інших "старих" держав Евросоюзу вони налагодили "вирощування" бізнесів.І тут ще одна порада буде конче слушною. В деяких регіонах Польщі сталось дуже скрутне становище з робітничими кадрами. Пані Анна рахує, що це сталось через закриття ПТНЗ. "В гміні, а то й повіті було більше інженерів чи менеджерів, ніж слюсарів та зварювальників..."Регіональна професійна освіта повинна генерувати тих фахівці, яких в першу чергу бере на роботу місцевий бізнес.Ну як не взяти на озброєння такий досвід?
Европейські приклади взаємодії громад та національних інститутів влади дають регіонам можливість залучати результати наукових досліджень місцевим бізнесам. Це призводить до більшоі конкурентоздатності їх продукції. В місцевих органів влади з'являються гроші на ліпшу медиціну, освіту. Коло замикається - люди не хочуть від'їзду з регіону!
Так виграє Львівська область від регіональної реформи? Журналісти після круглого столу рахували: так! Але, якщо реформа буде проходити при пильній та дієвій участі громадян. Байдужість до реформи децентралізації несе більшу між військова, загрозу державі.
В.Головченко, зі Львова.
Польський досвід розподілу влади та повноважень між центральною владою і місцевими громадами, під час адмінреформи, яка почалась в Польщі 16 років тому, висвітив Томаш Камінскі, депутат Сейму Республіки Польща. Це було не тількі скорочення органів управління - воеводств, а насамперед доведення до логічної кількості з огляду на економіку. В ті часи Польща була бідною державою, як сьогодні Україна. То перше завдання децентралізації по-польскі - було наповнення майном, та реальною економікою адміністративні одиниці.Так дуже поважна політик Анна Ковальска, депутат сеймику Підкарпатського воєводства, екс-віце-маршалек Підкарпатського воєводства, промовила декілька слушних порад львів'янам з огляду на досвід свого регіона (Жешува).
1)Влада центральна не дуже бажає віддавати гроші бюджета на інший рівень.
2)повіти, або райони повинні бути як можно більшими, щоб їм вистачало місцевих коштів з податків на місцеві соціальні програми.
3) Чітко размежувати повноваження місцевої законодавчої та виконавчої гілок влади.
4) Найголовніше з огляду на досвід Польщі! "Ті регіони, де дбали про бізнес - стався ефект від
реформ. Ні Київ, ні обласні ради нічого не зможуть рельно для вас зробити більше, ніж це зробить місцевий фермер, чи підприємець, які сплачують тут податки."Пані Анна дала раду львів'янам залучати досвід з ЕС, як розвивати місцеві бізнеси. Принаймі, вона каже що вони теж на початку реформ не вміли це робити, але завдякі досвіду з Франції та інших "старих" держав Евросоюзу вони налагодили "вирощування" бізнесів.І тут ще одна порада буде конче слушною. В деяких регіонах Польщі сталось дуже скрутне становище з робітничими кадрами. Пані Анна рахує, що це сталось через закриття ПТНЗ. "В гміні, а то й повіті було більше інженерів чи менеджерів, ніж слюсарів та зварювальників..."Регіональна професійна освіта повинна генерувати тих фахівці, яких в першу чергу бере на роботу місцевий бізнес.Ну як не взяти на озброєння такий досвід?
Европейські приклади взаємодії громад та національних інститутів влади дають регіонам можливість залучати результати наукових досліджень місцевим бізнесам. Це призводить до більшоі конкурентоздатності їх продукції. В місцевих органів влади з'являються гроші на ліпшу медиціну, освіту. Коло замикається - люди не хочуть від'їзду з регіону!
Так виграє Львівська область від регіональної реформи? Журналісти після круглого столу рахували: так! Але, якщо реформа буде проходити при пильній та дієвій участі громадян. Байдужість до реформи децентралізації несе більшу між військова, загрозу державі.
В.Головченко, зі Львова.
Немає коментарів: