субота, 9 серпня 2014 р.

10 кроків до енергетичної незалежності України



Украина імпортує ~40% енергоресурсів. При цьому ми щорічно втрачаємо 185 млрд. грн. через неефективне використання енергії. Потенціал енергозбереження для України в перерахунку на газ – понад 29,3 млрд. м3. Це більше, ніж закупівлі газу в Росії у 2013 р.
Україна залежна від Росії не тільки у постачанні газу, але й в електроенергії. У 2013 р. країна спожила 50 млрд. м3 газу, з яких імпорт склав 28 млрд. м3, або 56%. В той же час майже вся українська атомна енергетика працює на російському ядерному паливі. АЕС виробляють біля 44% усієї електроенергії, це означає, що майже кожна 2-а кіловат-година – вироблена на російському урані. Кожна 2-а кіловат-година – це гроші в кишеню країни-агресора. Отже, якщо по газу ми залежні на 56%, то по ядерному паливу – майже на всі 100%.

Волонтери ініціативи Energy Evolution UA та експерти Національного екологічного центру України розробили Алгоритм з 10 кроків, який дозволить реформувати сферу енергозбереження в Україні.

Привести тарифи на електроенергію до економічно обґрунтованого рівня

Підвищення тарифів на газ без підвищення тарифів на електроенергію призведе до зростання обсягів споживання електроенергії населенням. Але електромережі застарілі й не витримають такого навантаження. Будинки, райони, цілі міста залишаться без світла. Це відобразиться на роботі екстрених служб – пожежних, лікарень та ін. Окрім того зростуть обсяги перехресного субсидіювання населення промисловістю. Це, в свою чергу, призведе до зниження конкурентоздатності українського виробника на зовнішніх ринках. Ми сплачуємо 31 коп. за кВт.∙год. (за обсяг, спожитий до 150 кВт∙год електроенергії на місяць) при економічно обґрунтованому тарифі 1 грн. 20 коп. Підсилення диспропорції в тарифах на опалення та електроенергію для населення та теплокомуненерго підвищує фінансову привабливість індивідуальних систем опалення. Це сприятиме подальшому руйнуванню систем централізованого теплозабезпечення.

Забезпечити всіх споживачів теплової енергії приладами обліку.Запровадити обов’язківий облік теплової енергії у населення спеціальним законом, заборонивши ліцензіатам надавати послуги абонентам без приладів обліку. Фінансування впровадження приладів обліку здійснити за рахунок включення вартості встановлення лічильників у тариф та/або за рахунок кредитів міжнародних фінансових інститутів.

Повернення кредитів передбачити за рахунок включення інвестиційної складової до тарифів.
Поширити досвід Львівської державної адміністрації щодо фінансування заходів з енергозбереження та заміщення споживання газу альтернативними джерелами енергії за рахунок здешевлення кредитів для населення з обласного бюджету. Використати досвід країн Центральної та Східної Європи, зокрема Чеської та Польської Республік.

Прийняти законопроекти №3013, 3014 щодо стимулювання заходів з енергозбереження в комунальній сфері. Без якнайшвидшого прийняття цих законів наступний опалювальний сезон країна може зустріти з холодними школами, дитсадками, лікарнями, що призведе до соціальної напруженості у всіх регіонах.

Визначити центральний орган виконавчої влади, який відповідає за розробку та впровадження державної політики енергозбереження (на сьогодні за реалізацію політики та заходів з енергоефективності відповідають відразу декілька центральних органів виконавчої влади, що веде до дублювання функцій та зниження ефективності).

До початку наступного опалювального сезону 2014-2015 рр. обладнати лічильниками газу всіх споживачів, не чекаючи 2016-2018 років (як це визначено чинним Законом). З цією метою пропонуємо використати фінансування, передбачене в бюджеті Мінрегіону на 2014 рік на ремонт ліфтів в багатоповерхових будинках, в розмірі 200 млн. грн.

Запровадити в органах місцевого самоврядування посади енергоменеджерів з відповідною посадовою інструкцією та створити систему мотивацій до економії.

Скоротити терміни погодження кредитів міжнародних фінансових установ на програми енергозбереження в промисловості та бюджетній сферах центральними органами виконавчої влади, зокрема Мінрегіоном, Мінфіном, Мінекономіки, а також Кабміном.

Забезпечити першочергове проходження через Державне казначейство України коштів, виділених на реалізацію проектів з енергозбереження.

Направити на доопрацювання Енергетичну стратегію України на період до 2030 року. Документ, схвалений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 24.07.2013 №1071, не відповідає сучасним реаліям (зокрема, в прогнозах економічного зростання та споживання паливного-енергетичних ресурсів) та був розроблений в інтересах однієї фінансово-промислової групи. 


Немає коментарів: