вівторок, 1 жовтня 2013 р.

Чи стануть Револьверні фонди панацеєю для ОСББ?

24-26 вересня 2013 року в мiстi Вознесенськ, що на Миколаївщини, зібралися люди з усіх регіонів України, яким не байдужі проблеми розвитку ОСББ, для того щоб обговорити інноваційний досвід по запровадженню інструментів фінансової підтримки та стимулювання організаційного розвитку об’єднань співвласників та житлових кооперативів. Досвід презентувала Вознесенська громадська організація «Агентство економічного розвитку» якій вдалось створити місцевий Револьверний фонд підтримки ОСББ та ЖБК.

Триденний семінар обмін «Револьверний фонд як механізм стимулювання інституційного розвитку та покращення інфраструктури ОСББ та ЖБК» проходив при підтримці програми “Громадянське суспільство та належне врядування” Міжнародного фонду «Відродження». Завдяки чому вдалось об’єднати більше двадцяти активістів, які представляли ОСББ та їх Асоціації, місцеві управління ЖКХ, громадські організації, ресурсні центри підтримки ОСББ з маленьких міст та обласних центрів нашої країни.

 

Семінар проходив в жвавій робочій атмосфері. Всі учасники відмічали важливість розвитку подібних Револьверних фондів в інших регіонах, особливо в невеликих містах, де фінансова підтримка з боку місцевого бюджету не значна або зовсім відсутня, а об’єднання потребують методичної та ресурсної допомоги для забезпечення організаційного розвитку та фінансової стабільності.

На думку експерта, члена «Національної ради з питань розвитку ОСББ приМінЖКХ» Погорелової Вікторії: «Револьверний фонд не можна розглядати як заміну комерційним банкам. По-перше через те що така форма підтримки ОСББ поки, що знаходиться на початковій стадії розвитку в нашій країні і їх фінансові можливості далеко не покривають сьогоденні потреби ОСББ Подібні фонди є проміжною ланкою, яка сприятиме запровадженню культури використання поворотних коштів та дозволить в майбутньому при потребі більш ефективно співпрацювати з традиційними банками».

Після презентації Дмитра Левицького, всім стало зрозуміло, що законодавче поле є одним з найбільш неоднозначних моментів в ході створення і функціонування Револьверних фондів. З одного боку відсутність чіткого регулювання створює певну свободу та можливості для розвитку фондів підтримки ОСББ в різних організаційно-правових формах та з різними методами роботи, а з іншого надання поворотної фінансової допомоги по різному може трактуватись контролюючими органами такими, як податкова інспекція та національна комісія з цінних паперів та фондового ринку, а це в свою чергу може спровокувати значні труднощі в роботі.

В цілому ж підводячи підсумки триденної роботи можна сказати що в Україні настав час і є всі передумови для створення і розвитку револьверних фондів підтримки ОСББ. Проаналізувавши всі аспекти діяльності подібних фондів, базуючись на міжнародному та вітчизняному досвіді, а також на глибинному аналізі роботи Вознесенського фонду учасники змогли визначити за яких умов виникнення Револьверних фондів найбільш реально:

1) започаткування фонду на місцевому рівні з подальшою перспективною розширення його діяльності на регіональний рівень (район-область). Враховуючі особливості роботи фонду з налагодження персональних взаємозв’язків з його користувачами та надання останнім крім фінансової ще й ресурсної та методичної допомоги, діяльність в форматі національного або міжрегіонального фонду не вбачається ефективною. Єдиною перспективною створення фондів в таких масштабах є наділення їх координаційними та організаційно-методичним функціями у разі наявності розгалуженої мережі місцевих револьверних фондів;

2) наявність соціальної мети фонду (а не підприємницької), яка полягає в підтримці (фінансовій та організаційній) об’єднань співвласників та житлових кооперативів для покращення якості життя в наших багатоповерхівках;

3) наявність підтримки місцевої влади як ідеологічної так і фінансової. Як показує досвід більшість подібних фондів як в Україні так і за кордоном створювались за безпосередньої підтримки муніципалітетів, так як сфера їх діяльності співпадає з інтересами які переслідують органи влади в частині вирішення нагальних соціально-економічних проблем громад;

4) використання широкого спектру джерел наповнення фонду. Особливу увагу слід приділяти отриманню коштів від ОСББ та ЖБК, як найбільш зацікавленої аудиторії в діяльності Револьверного Фонду. При цьому не виключаючи такі потенційні джерела, як: бюджети всіх рівнів, бізнес інвестиції, донорські структури та пасивні доходи;

5) активна робота над освітнім та інформаційним компонентами фонду, яка дозволяє створити згуртовану спільноту однодумців і забезпечити успішну роботу в майбутньому.

Організатори сподіваються, що завдяки семінару їм вдалось поширити ідею створення Револьверних фондів підтримки ОСББ серед зацікавлених сторін з усіх регіонів України і з часом ми побачимо як подібні інструменти підтримки ОСББ почнуть розвиватися в різних куточках нашої країни.

Довідково:

Револьверний фонд підтримки ОСББ створений у 2012 році при громадський організації «Агентство економічного розвитку» з метою надання фінансової допомоги ОСББ та ЖБК для проведення поточних і капітальних ремонтів, впровадження енергозберігаючих заходів та проведення робіт з благоустрою та сприяння інституційному розвитку об’єднань,мшляхом надання безкоштовної методичної та консультативної допомоги в розбудові організаційної спроможності об’єднань.

Фонд надає поворотну фінансову допомогу ОСББ та ЖБК, які відповідають наступним критеріям:

1) Належне ведення діловодства та внутрішньої документації: облік членів об'єднання, ведення протоколів правління загальних зборів та ревізійної комісії, наказів та вхідної вихідної.

2) Ведення бухгалтерського та податкового обліку відповідно до вимог чинного законодавства.

3) Наявність затвердженого кошторису та розрахованих відповідно до нього сум внесків на утримання будинку та прибудинкової території з розподілом на постійні витрати та ремонтний фонд.

4) Допустимий рівень заборгованості по сплаті внесків на утримання будинку та прибудинкової території в межах 5% від суми річних нарахувань за підсумками двох останніх років.

5) Відсутність заборгованості перед бюджетними структурами та іншими кредиторами.

6) Прозора система внутрішньої звітності (дієва ревізійна комісія, ефективна система інформування і т.д.) та легітимна система прийняття рішень.


Сергій Аверков.

З відгуками учасників семінару можна ознайомитись за посиланням тут

 

Немає коментарів:

Дописати коментар